سئو برای سایت‌های چندزبانه؛ 14 نکته مهم

با رشد تجارت آنلاین و گسترش امکانات حمل‌ونقل، فرصت بزرگی برای کسب‌وکارها فراهم شده تا به مخاطبان بین‌المللی دسترسی پیدا کنند. داشتن یک سایت چندزبانه برای برقراری ارتباط مؤثر با کاربران از مناطق مختلف ضروری است، اما ساخت یک سایت چندزبانه به‌تنهایی کافی نیست و باید سئو سایت چند زبانه توجه ویژه‌ای داشت تا محتوای سایت برای کاربران در کشورهای مختلف قابل دسترسی باشد و بتوانید از طریق ورودی گوگل ترافیک بیشتری جذب کنید و فروشتان را بالا ببرید. در این مقاله همراه ما باشید تا 14 نکته مهم در سئو سایت چند زبانه را توضیح دهیم.

سئو برای سایت‌های چندزبانه

اصول سئو سایت چندزبانه

خوشبختانه اصول سئو سایت انگلیسی و فارسی یکسان است و اگر اصول سئو در سایت های فارسی را به درستی اجرا کنید‌ می توانید این اصول را برای سایت های دوزبانه به کار ببرید. اما برای سئو سایت دوزبانه باید نکات زیر را هم رعایت کنید:

1- کیورد ریسرچ برای هر زبان

در سئو سایت چند زبانه، کیورد ریسرچ برای هر زبان به طور جداگانه ضروری است. کاربران در کشورها و زبان‌های مختلف ممکن است از واژگان و اصطلاحات متفاوتی برای سرچ استفاده کنند. و برخی از اصطلاحات ممکن است در یک کشور رایج باشند اما در کشور دیگری کاربرد چندانی نداشته باشند. برای هر زبان، باید کلمات کلیدی پرجستجو و مرتبط با بازار آن حوزه را شناسایی و محتوا را با توجه به هر کیورد ریسرچ بهینه سازی کنید.

بهترین ابزارهای سئو برای تحقیق کلمات کلیدی Google Keyword Planner ،Ahrefsو Semrush است و می توانید با تنظیم موقعیت جغرافیایی و زبان، دقیق‌ترین کلمات کلیدی را استخراج کنید.

2- استفاده از افزونه های سئو

اگر یک سایت وردپرس دارید با افزونه‌های سئو می‌توانید عملکرد سایت‌های چندزبانه را دهید و اقدامات مختلف برای سئو سایت را با افزونه های انجام دهید. با استفاده از قابلیت‌هایی مانند بهینه‌سازی متا تگ‌ها، ایجاد نقشه سایت XML، مدیریت ریدایرکت‌ها، و تنظیم برچسب‌های hreflang برای زبان‌های مختلف می توانید سئو سایت چندزبانه را انجام دهید.

افزونه‌هایی مانند افزونه یواست سئو ، افزونه Rank Math و افزونه All in One SEO گزینه‌های مناسبی برای سایت‌های چندگانه هستند و به شما کمک می‌کنند تا سئو هر سایت را به‌صورت جداگانه و کارآمد مدیریت کنید. همچنین با این افزونه‌ها می‌توانید آنالیزی از وضعیت کلی سئو سایت،سئو هر برگه یا نوشته داشته باشید و نقاط قوت و ضعف سئوی هر کدام مطلع شوید و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید.

3- استفاده از برچسب‌های hreflang

اولین و مهمترین اقدام در سئو سایت چندزبانه استفاده از برچسب‌های hreflang برای نشان دادن زبان و موقعیت جغرافیایی هر صفحه است. این تگ به گوگل کمک می‌کنند که صفحه مناسب را به کاربرانی که از مناطق مختلف جستجو می‌کنند، نمایش دهد. نمونه تگ hreflang که در هدر سایت قرار می گیرد به صورت زیر است:

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/” hreflang=”en” /> <link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-gb/” hreflang=”en-gb” /> <link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-au/” hreflang=”en-au” />

4- انتخاب ساختار سایت

انتخاب دامنه، زیردامنه یا ساب فولدر برای هر زبان در سئو سایت چندزبانه تاثیر گذار است و می توانید یکی از استراتژی های زیر را انتخاب کنید:

دامنه‌ی جداگانه (example.fr): این گزینه مناسب سایت‌هایی است که در کشورهای خاصی هدف‌گذاری شده‌اند.

زیردامنه (fr.example.com): به نسبت انعطاف‌پذیرتر بوده و به مدیریت زبان‌های مختلف کمک می‌کند.

ساب فولدر (example.com/fr): گزینه‌ای اقتصادی‌تر که می‌تواند برای اکثر سایت‌های چندزبانه مناسب باشد.

5- امکان نمایش تغییر زبان برای کاربران

حتما از دکمه‌هایی برای نمایش تغییر زبان استفاده کنید تا کاربرانی که با استفاده از وی‌پی‌ان سایت شما را باز می‌کنند، بتوانند به‌راحتی زبان دلخواه خود را انتخاب کنند. این دکمه‌ها باید در مکان‌های قابل مشاهده، مثل منوی اصلی یا بخش بالای صفحه قرار بگیرند تا کاربران بتوانند بدون سردرگمی به زبان مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. وجود این قابلیت تاثیر مستقیمی بر روی سئو ندارد اما تجربه کاربران را بهبود می‌دهد , باعث می‌شود کاربران مدت زمان بیشتری در سایت بمانند.

6- ترجمه‌ی محتوا با کیفیت

برای سایت های چند زبانه باید محتوا برای هر زبان تولید کنید و این به این معنی نیست که فقط از ترنسلیت استفاده کنید. از ترجمه‌های ماشینی استفاده نکنید و یک ترجمه بهینه از محتوا داشته باشید، این کار به بهبود تجربه کاربری و درک صحیح محتوای شما توسط کاربران هر زبان و موتورهای جستجو کمک می‌کند.

7- ایجاد ساختار URL بهینه و جداگانه برای هر زبان

در سئو سایت چندزبانه، ساختار URL می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. URL هر زبان باید به گونه‌ای انتخاب شود که کاربران و موتورهای جستجو بتوانند به‌راحتی تفاوت زبان‌ها را تشخیص دهند.

توصیه می شود برای تغییر زبان محتوا به جای تکیه بر کوکی ها یا تنظیمات مرورگر، از URL های مجزا برای هر نسخه زبان صفحه استفاده کنید. hreflang را در این URL ها پیاده سازی کنید تا مطمئن شوید موتورهای جستجو نسخه زبان صحیح را در نتایج جستجو نشان می دهند.

8- مدیریت لینک‌سازی داخلی برای زبان‌های مختلف

در لینک‌سازی داخلی، مطمئن شوید که صفحات هر زبان به‌درستی به دیگر صفحات همان زبان لینک‌دهی شوند. به عنوان مثال در لینک دهی برای محتوای انگلیسی حواستان باشد که در به محتوای فارسی لینک ندهید. این کار به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از ساختار سایت داشته باشید. استفاده از افزونه وردپرس برای پیشنهاد و مدیریت لینک‌های داخلی به مدیریت بهتر لینک‌دهی داخلی کمک می کند.

9- استفاده از CDN و بهینه‌سازی سرعت سایت

استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا، کمک می کند سایت روی سرورهای متعددی در نقاط مختلف جهان قرار گیرد و زمان بارگذاری صفحات را برای کاربران کاهش می‌دهد. برای سایت های چند زبانه استفاده از CDN کمک می کند سایت سریعتر لود شود، تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند و هم به بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کند.

نکات تکنیکال برای سئو سایت دو زبانه

در اینجا چند نکته عملی دیگر برای بهینه‌سازی سئو فنی وب‌سایت‌های چندزبانه آورده شده است:

10- نقشه‌های سایت مخصوص هر زبان

برای هر نسخه زبانی از وب‌سایت خود، یک نقشه سایت جداگانه ایجاد کنید. سپس این نقشه‌های سایت را به سرچ کنسول‌ها گوگل ارسال کنید تا موتورهای جستجو فهرست‌بندی دقیق‌تر و سریع‌تر صفحات شما دسترسی داشته باشند. استفاده از نقشه‌های سایت جداگانه برای هر زبان به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار زبان‌های مختلف سایت را بهتر تشخیص دهند.

11- بهینه‌سازی نمایش سایت در موبایل

یکی از مهمترین نکات برای سئو هر سایتی این است که سایتتان در موبایل به درستی نمایش داده شود. برای سئو سایت چندزبانه حتما مطمئن شوید که تمام نسخه‌های زبانی وب‌سایت شما کاملاً سازگار با موبایل باشند. سازگاری با موبایل یکی از عوامل کلیدی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو است و موجب افزایش ماندگاری آن‌ها در سایت می‌شود.

12- سرعت بارگذاری صفحه

سرعت بارگذاری صفحه را برای همه نسخه‌های زبانی بهینه‌سازی کنید. استفاده از CDN، کم کردن حجم تصاویر، فشرده سازی فایل های CSS و HTML، استفاده از قالب وردپرس کم حجم و سازگار با چند زبانگی، از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری سایت را بهبود دهند.

13- تگ های Canonical

اگر از برچسب‌های کنونیکال استفاده می‌کنید، دقت کنید که URLهای دارای تگ کنونیکال به صفحات دیگری با hreflang اشاره نکنند. برچسب hreflang باید تنها برای URLهایی استفاده شود که برچسب کنونیکال ندارند. این کار از اشتباه در فهم زبان و موقعیت مکانی محتوا توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند.

سئو سایت‌های چندزبانه

مزایای داشتن سایت چند زبانه

حتما نکات بالا برای سئو سایت چند زبانه را انجام دهید، با رعایت این اصول و داشتن یک سایت چندزبانه بهینه، می‌توانید حضوری موفق در سطح جهانی داشته باشید. سایت چند زبانه که سئو شده باشد دارای مزایای زیر است:

  • افزایش فروش: با ایجاد نسخه‌های زبانی مختلف، کسب‌وکارها می‌توانند به مخاطبان در کشورهای مختلف دسترسی داشته باشند و فروش خود را به بازارهای جدید گسترش دهند.
  • افزایش ترافیک: با جذب ترافیک بیشتر، کاربران بیشتری وارد سایتتان می شوند و کمک می کند فروشتان بالا رود.
  • افزایش اعتبار و اعتماد: ارائه محتوا به زبان‌های مختلف نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن و توجه به نیازهای مشتریان است که می‌تواند اعتبار و اعتماد کاربران را نسبت به برند افزایش دهد.
  • افزایش نرخ تبدیل: وقتی کاربران با محتوای بومی‌سازی‌شده و به زبان خود مواجه می‌شوند، احتمال خرید یا تعامل آن‌ها با سایت افزایش می‌یابد که مستقیماً به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند.
  • رقابت‌پذیری بیشتر: یک سایت چندزبانه به کسب‌وکار کمک می‌کند در برابر رقبایی که به زبان‌های محدود فعالیت دارند، مزیت رقابتی داشته باشید و در بازارهای بین‌المللی جایگاه خود را تثبیت کند.
  • افزایش ماندگاری کاربران در سایت: محتوای چندزبانه کاربران را بیشتر جذب می‌کند و احتمال ماندن و گشت‌وگذار در صفحات مختلف سایت را افزایش می‌دهد که می‌تواند تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی و نرخ تبدیل داشته باشد.

این مزایا نشان می‌دهند که داشتن یک سایت چندزبانه می‌تواند نقش اساسی در رشد، توسعه و موفقیت جهانی کسب‌وکار داشته باشد بنابراین حتما بر روی سئو سایتتان سرمایه گذاری کنید تا افزایش فروش و به فروشندگان بین الملی درسترسی پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا برای هر زبان باید سایت جداگانه‌ای طراحی کنم؟

خیر، با استفاده از ساب دامین و ساب فولدر می‌توانید تمامی زبان‌ها را روی یک سایت مدیریت کنید. برای سایت های وردپرس به راحتی و با نصب یک افزونه چند زبانه مانند افزونه wpml می توانید سایتتان را چند زبانه کنید.

آیا نیازی به تحقیق کلمات کلیدی برای هر زبان است؟

بله برای سئو سایت چند زبانه باید برای هر زبان کلمات کلیدی مربوطه را پیدا کنید تا دقیقا اصطلاحات و کلماتی که کاربران هدف هر منطقه سرچ می کنند را در محتوایی که دارید، قرار دهید.

مهمترین اقدامات برای سئو سایت چندزبانه چیست؟

اگر یک سایت چندزبانه دارید مهمترین اقدامات و کارهایی که برای بهینه سازی سایتتان در نتایج گوگل باید انجام دهید شامل مراحل زیر است:

  • کیورد ریسرچ برای هر زبان
  • از افزونه های سئو استفاده کنید
  • استفاده از برچسب‌های hreflang
  • مدیریت لینک‌سازی داخلی برای زبان‌های مختلف
  • استفاده از CDN و بهینه‌سازی سرعت سایت
  • نقشه‌های سایت مخصوص هر زبان
  • بهینه‌سازی نمایش سایت در موبایل
  • بهبود سرعت بارگذاری صفحه
  • استفاده از تگ های Canonical

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 دیدگاه

  • ممنون از مقاله خوبتون
    نکاتی که برای سئو سایت چند زبانه گفتید مخصوصا سایت مپ های جداگانه ایده های جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *