تولید محتوای خوشه ای یا کلاستر کانتنت

تولید محتوای خوشه ای(Content Cluster)چیست؟+کاربرد و اهمیت آن

سئو و پادشاهی محتوا ؛ اگر شما هم در تلاش برای افزایش سئو هستید میدانید که محتوا پادشاه است! اما باید نحوه استفاده از این قدرت را نیز بلد بود تا بتوان پادشاه را کنترل کرد از آن سود برد. هدف از این مقاله این است که شما بتوانید به وسیله استراتژی تولید محتوای خوشه ای ؛ همیشه صدر جدول باشید با کیفیت ترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهید.

شما در تولید محتوا باید به این توجه داشته باشید که نمی توان با منتشر کردن هر محتوایی در گوگل انتظار افزایش رتبه و معجزات سئو را داشت؛ شما برای اینکه بتوانید محتوایی خوب، با کیفیت و همراه با افزایش رتبه را داشته باشید باید اول از همه بری خود یک استراتژی تولید محتوا نیز داشته باشید زیرا که اگر همزمان با نگارش و انتشار محتوا از یک استراتژی محتوایی هم استفاده کنید می توانید آن موقع قدرت محتوا در سئو را ببینید. این اعمال مانند دو بالی عمل می کنند که به یک عقاب تعلق دارند و او را به پرواز در می آورند.

تولید محتوای خوشه ای (Content Cluster) یکی از روش یا استراتژی های بروز و جدید دنیای سئو برای تولید محتوای وبلاگ ها است که با انتشار محتوا های تخصصی ، کارامد و نیچ (Niche) به محتوا های ستونی (Content Pillar) بال و پَر می دهد تا در طولانی مدت بتوانید نتیجه عالی و قدرتمند آن را در نتیجه های برتر کلمات کلیدی کسب و کار خود مشاهده کنید. در ادامه همراه با رویال سایت باشید تا همراه با هم زیروبم تولید محتوای خوشه ای را یاد گرفته و با بهره گیری از آن خود را به رتبه برتر های گوگل تبدیل کنیم.

تولید محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست ؟

تولید محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست ؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که تولید محتوای خوشه ای همراه با محتوای ستونی بازدهی داشته و معنا پیدا می کند و در غیر این صورت معنایی ندارد. پس ما باید در تولید محتوای خوشه ای از محتوای ستونی نیز بهره بگیریم زیرا که این دو تکنیک تولید محتوایی تکمیل کننده یگدیگر هستند و اگر به درستی از ترکیب آنها استفاده شود به بهبود سئو سایت شما کمک بسیاری می کند.

به طور خلاصه محتوای خوشه ای به آن دسته از محتوا های فرعی گفته می شود که مرتبط با کسب و کار شما هستند و هر کدام مانند یک خوشه به محتوای اصلی شما متصل یا لینک داده شده اند. و اما محتوای ستونی یا محتوای پیلار ؛ به محتوای اصلی گفته می شود که در مرکز این خوشه قرار دارد و معمولا روی یک کلمه کلیدی سخت و جامع که همراه با میزان جستجوی بالا است تمرکز دارد.

حتما بخوانید  چگونه بک لینک بگیریم ؟+{آموزش لینک سازی خارجی}

هر کدام از محتوا های خوشه ای بر روی کلماتی خاص تمرکز دارند و هدف آنها تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی و خاص است تا بتوانند موضوعی جامع را به کمک هم به صورت کامل و هرچه دقیق تر ارائه دهند.

یک مثال : تصور کنید شما کسب کاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارید و می خواهید تمرکز اصلی خود را بر روی موضوع بازاریابی تولید محتوا بگذارید. این کلمه همان محتوای ستونی شما است و محتوا های فرعی که به آن لینک داده شده اند می توانند بازاریابی پست های وبلاگی ، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی ویدئو و از این قبیل محتوا ها باشند که به هرچه کاملتر و پاسخگو تر شدن این محتوا همراه با افزایش رتبه آن در گوگل کمک می کنند.

تمامی محتوا های خوشه ای که نوشته شده اند باید به محتوای اصلی یا محتوای پیلار لینک داده و متصل شده باشند و هرچه نیز این محتوا های خوشه ای در گوگل رتبه بهتری را کسب کنند محتوای اصلی نیز اعتبار بیشتری دریافت می کند بنابراین در نتیجه استفاده از استراتژی تولید محتوای شاخته ای به افزایش ترافیک و افزایش اعتبار و رتبه کلمه کلیدی سخت در سئو کمک بسزایی می کند.

 

تولید محتوای خوشه ای یا کانتنت کلاستر چه مزایایی دارد ؟

تولید محتوای خوشه ای یا کانتنت کلاستر چه مزایایی دارد ؟

قبلا یکی از راهکار های افزایش رتبه سئو کیورد سافتینگ بود که نویسنده تا جای ممکن در محتوا از کلمه کلیدی استفاده می کرد که باعت بیمعنا شدن جملات نیز می شود اما امروزه این روش منسوخ شده و یکی از بهترین راهکار ها برای افزاین رتبه استفاده از استراتژی تولید محتوای خوشه ای است.

همان طور که در بالا هم به آن اشاره داشته بودیم محتوای خوشه ای در بلند مدت به ما کمک می کند تا بتوانیم برای کلمه کلیدی اصلی و سخت محتوای اصلی اعتبار بدست بیاوریم. یک مثال: اگر بخواهیم برای تولید محتوای خوشه ای یک مثال بیاوریم می توانیم به بازی دومینو اشاره کنیم زیرا که دومینو هم مانند محتوا های شاخه ای است ، زمانیی که ما بازی دومینو را شروع میکنیم به اولین مهره دومینو ضربه می زنیم و آن مهره نیز به مهره بزرگتر را هل داده و به همین شکل بازی ادامه پیدا می کند.

حتما بخوانید  نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

هر کدام از خوشه های محتوای خوشه ای که ما منتشر می کنیم مانند یک دومینو عمل می کنند که یک تلنگر به محتوای اصلی (محتوای ستونی) می زنند و اعتبار او را بیشتر و بیشتر می کنند. پس می توانیم بگوییم هر محتوای خوشه ای که ما تولید می کنیم مانند اهرمی برای هل دادن آن محتوای پیلار ما استفاده می شود و هرچه این اهرم ثوی تر باشد محتوای پیلار ما نیز نتیجه و اعتبار هرچه بهتری را کسب می کند.

حتی می توانیم از کلمات کلیدی که میزان جست و جوی کمی نیز دارند برای محتوای شاخه ای استفاده کنیم چون همانطور که در مثال بالا گفته بودیم هر محتوا مانند یک اهرم کوچک به اعتبار و رتبه محتوای اصلی اضافه میکند ؛ پس بنابراین شما همچنان می توانید با بهره گیری از این تکنیک و تولید محتوای سئو شده رتبه محتوای ستونی خود را در گوگل در بلند مدت تقویت کنید.

چطور محتوای کلاستر تولید کنیم ؟

چطور محتوای کلاستر تولید کنیم ؟

در اوایل محتوا گفته بودیم محتوای خوشه ای یا کلاستر محتوایی نیست که مستقل باشد و نیاز به محتوای پیلار یا ستونی نیز دارد. پس برای شروع باید موضوع محتوای پیلار خود را با دقت مشخص کرده و بعد از آن ، محتوای صفحه پیلار خود را متناسب با آن آماده کنید. الان زمان تولید محتوای خوشه ای است ؛محتوا های فرعی و مرتبط با موضوع اصلی و کلمات کلیدی طولانی را پیدا کرده و شروع به تولید خوشه های محتوایی با کلیدواژه های طولانی اما موثر می کنیم.

باید سعی داشته باشید محتوایی که تولید می کنید کامل و پاسخگوی کاربران باشد و اصلا به فکر طول محتوا نباشید و بعد از اینکه محتوای خود را تولید کردید بخشی از خلاصه آن محتوا را نیز در محتوای پیلار قرار دهید. این یک تکنیک است که شما با این کار همزمان هم محتوای پیلار را آپدیت کرده اید و هم توان لینک دهی به محتوای کلاستر را برای خود فراهم کرده اید.

 

لینک سازی داخلی در محتوای خوشه ای

لینک سازی داخلی در محتوای خوشه ای

همان طور که در بالا هم در مورد تولید محتوای خوشه ای مفصل صحبت کرده بودیم میدانیم که هدف اصلی این نوع تولید محتوا کمک به خزندگان و موتور جستجو است که بتواند هر چه سریع تر موضوع و حوضه کسب و کار ما را شناسایی کند به آن اعتبار هرچه بیشتر بدهد. پس ما باید در تولید محتوای کلاستر و محتوای پیلار لینک های رفت و برگشتی قرار دهیم به طوری که همه محتوا های خوشه ای به محتوای اصلی لینک داده شده باشند.

 

نکات مهمی که باید در تولید محتوای خوشه ای در نظر گرفت

نکات مهمی که باید در تولید محتوای خوشه ای در نظر گرفت

نکاتی در تولید محتوای خوشه ای (Content Cluster) وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنید ممکن است نتیجه ای حاصل نشود یا حتی تاثیر منفی بر روی رتبه محتوای اصلی بگذارد.

حتما بخوانید  chatgpt چیست ؟

پس در ادامه ما برخی از این نکات مهم را برای شما همراهان آماده کره ایم :

  • باید قبل از مشخص کردن ساختار محتوای اصلی و محتوا های خوشه ای خود اول موضوع خوبی را برای محتوای پیلار و کلاستر انتخاب کنید. موضوعات باید از لحاظ ارزشی سنجیده بشوند یعنی باید ببینید که آیا این موضوع واقعا ارزش این زمان و هزینه را دارد؟ پس شما باید برسی کنید که اگر این موضوعات بازدهی خوبی ندارند و برای کاربران شما آن جذابیت لازم را ندارند از آنها استفاده نکنید.
  • باید محتوای پیلار را به طوری انتخاب کنید که منابع، اطلاعات و موضوعات کافی برای محتوای خوشه ای آن وجود داشته باشد و تلاش های شما بیهوده نباشد.
  • ممکن است که شما محتوای پیلار و کلاستر خود را تهیه کرده باشید و به دنبال نتیجه بهتر هستید ، در این زمان بهتر است شما بر روی لینک سازی داخلی محتوا ها کار کنید و طبق توضیحاتی که در بالا برای لینک سازی داخلی محتوا داده ایم عمل کنید.
  • در صورت کلی گفته شده بهتر است طول محتوا های خوشه ای شما از محتوای اصلی کمتر باشد. اما این بسیار مهم تر است که محتوای شما کامل و پاسخگوی کاربران باشد پس بنابراین به فکر طول محتوا نباشید بلکه اول به فکر کامل و پاسخگو بودن محتوا باشید.

نتیجه گیری ؛ محتوای خوشه ای تولید کنیم یا نه ؟🤔

حتما! چرا که نه ؛ از فایده هایی که “تولید محتوای خوشه ای” و پیلار برای ما دارند این است که شما همزمان علاوه بر تولید محتوا در حال سازماندهی محتوای بلاگ خود نیز هستید و به شکلی مقالات خود را نیز مدیریت می کنید که همزمان با این موارد از محتوا هایی با رتبه سئو و اعتبار بالاتر برخوردار می شوید. این نوع تولید محتوا به شما کمک می کند که هر چه بیشتر محتوای مفید و کارآمدی تولید کنید و از محتوا های بی اهمیت دوری کنید.

با استفاده از استراتژی تولید محتوای خوشه ای شما روی حوضه کسب و کار خود تمرکز بیشتری کرده اید و همزمان نیز یک ساختار محتوایی خوب و متمرکز به همراه اعتبار و رتبه سئو خوب در اختیار دارید.

رویال سایت نیز می توانید شما را با مشاوه سئو حرفه ای همراهی کند و بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *