زمان در صفحه (Time on Page) چیست ؟

زمان در صفحه (Time on page) چیست ؟ اهمیت و تقویت آن

سئو ؛ دنیایی که هر روز در حال تکامل و بروزرسانی است و هر کسب و کاری اینترنتی نیز دائما در تلاش است تا بهترین نمرات سئو را دریافت کرده و همراه با آن مشتریانی را به خود جلب کرده تا با جلب رضایت آنها خود نیز به منابع ارزشمندی دست یابد. زمان در صفحه ( Time on Page ) ؛ یکی از معیار های بسیار مهم سئو است که شما می توانید به این وسیله تعامل کاربران را با وب سایت خود افزایش دهید. در حال حاضر سوالاتی برای شما پیش می آید به عنوان مثال:  زمان در صفحه چیست؟ Time on Page چگونه عملکرد سئو ما را افزایش میدهد؟ تاثیر Time on Page در سئو صفحات چیست؟

نگران نباشید در این نوشته از رویال سایت ما به تمامی سوالات شما پاسخ داده و همچنین تمامی نکات مهم را درباره عملکرد این معیار برای سئو صفحات وب سایت شما را بازگو میکنیم.

 

زمان در صفحه یا Time on Page چیست؟

زمان در صفحه یا Time on Page چیست؟

زمان در صفحه به صورت خلاصه ؛ به میانگین زمانی گفته می شود که کاربران از ورود به یک صفحه خاص از وب سایت شما تا خارج شدن یا رفتن به صفحه ای دیگر با وب سایت شما تعامل برقرار می کنند. شما می توانید به وسیله این معیار نه تنها سئو صفحات وب سایت خود را تقویت کنید بلکه می توانید میزان تمرکز کاربران را نیز بر محتوا های سایت خود ارزیابی کنید.

پس اگر دقت کرده باشید فایده یا هدف Time on Page این است که شما بتوانید میزان تعامل کاربران را در صفحات مختلف وب سایت خود ارزیابی کنید. شما می توانید این معیار را به وسیله ابزار های تجزیه و تحلیلی وب سایت مانند Google Analytics مشاهده و ارزیابی کنید.

پنجره تعامل کاربران ؛ زمان در صفحه

پنجره تعامل کاربران ؛ زمان در صفحه

هرچه میزان امتیاز Time on Page صفحات شما بیشتر شود به این معناست که محتوای وب سایت شما برای کاربران مفید ، آموزنده و همچنین ارزشمند بوده است. این تعاملی که بین کاربران و وب سایت شما برقرار می شود هر چه تایم بالاتری داشته باشد به این معناست که کاربران نیز به نیاز یا هدف از جستجو خود رسیده اند.

حتما بخوانید  ارور 500 چیست و رفع خطای Server Error 500 چگونه است ؟

در مقابل آن نیز کاهش زمان در صفحه به این معناست که محتوای شما نتوانسته نیاز کاربر را برآورده کند که این نیز نمایانگر این است که ساختار محتوای شما ضعیف یا بی ربط است.

این سوال نیز برای شما پیش می آید که اگر Time on Page صفحات ما پایین باشد چه اتفاقی برای سئو سایت می افتد؟ اگر شما نتوانید محتوای مفید و مورد نیاز کاربران را ارائه دهید کاربران بلافاصله سایت را ترک می کنند که علاوه بر کاهش تعامل کاربران با وب سایت شما ، نرخ پرش سایت شما نیز افزایش می یابد که باعث کاهش میزان امتیاز سئو در سایت می شود.

 

تفاوت سشن (session ) و زمان در صفحه

تفاوت سشن (session ) و زمان در صفحه

زمان در صفحه و سشن دو عاملی هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. زمان در صفحه همان طور که گفته بودیم به میانگین زمانی گفته می شود که کاربران از ورود به صفحه ای از سایت ما تا زمانی که خارج شده یا به صفحه ای دیگر می روند گفته می شود. می توان گفت که سشن نسخه ای گستر ده تر از Time on Page است زیرا که سشن مدت زمانی که کاربر وارد سایت می شود تا زمانی که کاملا خارج می شود را اندازه گیری می کند.

برای سشن مهم نیست که کاربر فعال باشد یا خیر و همچنین مهم نیست که در یک صفحه قرار دارد سشن مدت زمان حضور در سایت را اندازه گیری می کند که شامل تمامی صفحات می شود.

 

اهمیت و تاثیر سئو زمان در صفحه

گوگل برای امتیاز دهی و رتبه بندی سایت ها معیار هایی را به صورت مستقیم معرفی کرده که اگرچه زمان در صفحه به صورت مستقیم توسط گوگل از فاکتور های رتبه بندی سئو معرفی نشده اما این فاکتور به صورت غیر مستقیم در سئو وب سایت شما تاثیراتی می گذارد که می توانند باعث کاهش رتبه سایت شما شوند.

در ادامه برخی از این عوامل را بررسی می کنیم :

حتما بخوانید  گوگل دیسکاور چیست؟ چگونه در Google Discover دیده شویم ؟

 1- رضایت کاربران : وب سایت هایی که میزان تجربه کاربری ( ux ) خوبی را در اختیار کاربران قرار داده اند اولویت بالاتری برای موتور های جست و جو دارند. زمان در صفحه به طور غیر مستقیم در میزان تجربه کاربران نقش دارد به طوری که هر چه میانگین زمان در صفحه کاربران بالاتر باشد به معنای رضایت آنان نیز تلقی می شود و باعث افزایش تجربه کاربر در سایت شما می شود که یکی از فاکتور های مهم برای موتور های جستجو گوگل است.

مطالعه بیشتر :

موتورهای جستوجو و گوگل چگونه کار می کنند؟

 

نرخ پرش چیست

2- نرخ پرش :  نرخ پرش زمانی رخ می دهد که کاربری وارد صفحه ای از وب سایت شما می شود و خیلی سریع ( زیر 5 ثانیه ) از آن صفحه خارج می شود ، این عمل باعث افزایش نرخ پرش می شود.

اگر کاهش نرخ پرش در صفحه ای رخ بدهد یعنی اینکه کاربران زمان بیشتری در آن صفحه حضور داشته اند که رابطه ای عکس با زمان در صفحه برقرار می کند.

خلاصه تر بخواهیم بگوییم ؛ هرچه نرخ پرش کاهش پیدا کند زمان در صفحه افزایش پیدا می کند و در این صورت سئو صفحه شما بهینه می شود.

3- تعامل با دیگر صفحات : اگر کاربری وارد صفحه ای خاص از وب سایت شما شود زمان بالایی نیز در آن صفحه حضور داشته باشد این احتمال نیز وجود دارد که او همزمان با حضور در یک صفحه تشویق به بازدید از صفحات دیگر نیز شود و او نیز به صفحات دیگر سایت ما نیز سر بزند. ما با این کار نه تنها توانسته ایم نرخ زمان در صفحه را افزایش دهیم بلکه توانسته ایم بین کاربران و صفحات مختلف وب سایتمان تعامل بیشتری برقرار کنیم.

تمامی این کارها می توانند بازدهی تلاش های ما را برای سئو وب سایت افزایش دهند.

 

چطور زمان در صفحه را افزایش دهیم ؟

چطور زمان در صفحه را افزایش دهیم ؟

در ادامه ما تکنیک ها و راهکار هایی موثر را نیز برای شما همراهان آورده ایم :

⭐ 1- کیفیت محتوا : از مهمترین عوامل تاثیر گذار در Time on Page تولید محتوای با کیفیت و کارآمد است. همانطور در در بالا هم گفته بودیم اگر محتوای صفحه شما بی ربط باشد کاربر بلافاصله وب سایت را ترک خواهد کرد و این نیز باعت کاهش زمان در صفحه و همین طور افزایش نرخ پرش شود. پس بنابراین شما باید در تلاش باشید محتوایی متناسب با هدف و نیاز کاربر ارائه دهید.

حتما بخوانید  لیست 1140 سایت برای ساخت بک لینک پروفایلی رایگان {1403}

 2- لینک سازی با استراتژی : این یک تکنیک است که شما می توانید با پیوند دادن صفحات مرتبط در سایت خود کاربران را تشویق به گردش و حضور بیشتر در سایت کنید.

3- سرعت لود : امروزه یکی از مهمترین عوامل سئو سایت سرعت است ، اگر سرعت لود صفحه سایت پایین باشد کاربران سریعا وب سایت را ترک می کنند و به سراغ دیگری می روند که این نیز باعث افزایش نرخ پرش در سایت شما می شود.

4- رسانه ها : افروزه بازدهی تصاویر ، ویدئو و صدا ها بیشتر از متن ها است و اینکه شما بتوانید از تصاویر ، ویدئو ، اینفوگرافیک و از این قبیل رسانه ها در محتوا استفاده کنید تعامل و حضور کاربران در سایت افزایش پیدا می کند.

 

کال تو اکشن چیست ؟

5- دعوت به اقدام ( CTR ) : می توانید با تشویق کردن کاربران برای انجام اقدامات بیشتری در وب سایت مانند ثبت نام در دوره ، خرید و عضویت در جشنواره ها و از این قبیل کار ها تعامل بیشتری با کاربران برقرار کنید.

نتیجه گیری

زمان در صفحه ( Time on Page )  یکی از فاکتور های تاثیر گذار و مهم اما غیر مستقیم در سئو ، این فاکتور یکی از شاخصه های مهم و کارآمد در سئو است که میزان تعامل کاربران را در وب سایت شما ارزیابی می کند. اگر شما نیز می خواهید در دنیای آنلاین حضوری قوی داشته باشید می توانید با اولویت قرار دادن عوامل تاثیر گذار بر عامل زمان در صفحه ، که در این مقاله آنها را به شما معرفی کردیم وب سایتی قوی با تجربه کاربری مثبت در دنیای آنلاین داشته باشید.

شما می توانید با در نظر گیری عواملی که در این نوشته آنها را بررسی کردیم کاربران را در سایت خود فعال و درگیر نگه دارید و در رقابت در فضای موتور های جستجو نیز موفق باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *