تجربه کاربری چیست + {همه چیز درباره UX}

تجربه کاربری چیست + {همه چیز درباره UX}

تجربه کاربری چیست؟ هر چقدر هم که رابط کاربری یک محصول، وب سایت، اپلیکیشن یا نرم افزار خوب و زیبا باشد، اما تجربه ای خوشایند و کاربردی برای کاربر ایجاد نکند، هیچ فایده ای ندارد. تجربه کاربری (UX) یکی از مهم ترین مفاهیمی است که این روزها نه تنها در دنیای تکنولوژی و فناوری، بلکه در زندگی روزمره ما بسیار در مورد آن شنیده ایم. اولین راه حل برای دستیابی به یک تجربه کاربری عالی، برآورده کردن دقیق نیازهای مشتری به ساده ترین شکل ممکن است. تجربه کاربری یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یا شکست یک محصول دیجیتال است و باید بسیار دقیق طراحی شود. در این مقاله از رویال سایت به بررسی سوال UX چیست و چگونه آن را در چندین مرحله طراحی کنیم، می پردازیم.

 

تجربه کاربری چیست؟

UX چیست ؟ تجربه کاربری شامل رفتار، نگرش ها و احساسات کاربر در مورد استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات خاص است. تجربه کاربری نیز جنبه های عملی، تجربه شده، احساسی و ارزشمند تعامل انسان و کامپیوتر و مالکیت محصول را در بر می گیرد. یکی از مهمترین گزینه ها در این مورد، طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX است. یعنی باید تعامل با رابط کاربری خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربر بتواند در تمام مراحل کار با سیستم شما بهترین تجربه را داشته باشد.

کاربران مختلف ممکن است در هنگام کار با محصول یا خدمات شما تجربیات متفاوتی داشته باشند و بنابراین، گردش کار آنها باید به گونه ای طراحی شود که همه تجربه خوبی داشته باشند. در طراحی تجربه کاربری باید پرسونای مخاطبان خود را بشناسیم و با نیازهای خوب و تحقیقات لازم بتوانیم بهترین راه ها و فرصت ها را برای آنها ایجاد کنیم.

 

ویژگی های محصول با تجربه کاربری  UX

ویژگی های محصول با تجربه کاربری  UX

محصولی با تجربه کاربری خوب باید دارای این ویژگی های منحصر به فرد باشد و شما باید این ویژگی ها را در طراحی محصول خود بگنجانید تا یک تجربه کاربری عالی ایجاد کنید. برای دانستن جواب سوال تجربه کاربری چیست، می بایست ابتدا با ویژگی های محصول دارای UX  خوب آشنا شوید.

مفید باشد

یک محصول ممکن است به خوبی طراحی شده و استفاده از آن آسان باشد، اما اگر نیازهای کاربر را برآورده نکند، کاربر وقت خود را برای محصولی که به آن نیاز ندارد تلف نخواهد کرد. محصول باید برای کاربر مناسب و مفید (Useful) باشد.

 مطلوب

اگر طراحی محصول قابل درک و دلپذیر باشد، کاربر تمایل به استفاده از آن دارد و برای کاربر یک محصول با UX مطلوب (Desirable) محسوب می شود. در غیر اینصورت حتی مفیدترین و کاربردی ترین محصولات نیز در صورتی که خسته کننده باشند و کاربر انگیزه ای برای استفاده از آنها را نداشته باشد، می توانند تجربه کاربری ضعیفی را ارائه دهند.

حتما بخوانید  طراحی سایت طلا فروشی

قابل اعتماد باشد

قابلیت اطمینان (Credible) یک محصول برای خریدار بسیار مهم است. اگر کاربر به وب سایتی اعتماد نداشته باشد، چیزی از آن نمی‌خرد.

 قابل استفاده باشد

یکی از الزامات اساسی برای UX خوب این است که کاربران بتوانند به آنچه شما در نظر گرفته اید دست پیدا کنند. اگر کاربران نتوانند از محصول استفاده کنند، محصول نه تنها تجربه کاربری خوبی را ارائه نمی دهد، بلکه کاملا بی فایده است. اگر هنگام کار با یک محصول، نمی توانید به راحتی با آن کار کنید و کار با آن پیچیده است، در این صورت محصول در پارامتر Usabilityعملکرد ضعیفی داشته است.

با ارزش باشد

یکی از مهمترین اصول طراحی UX این است که طراحی محصول باید بر اساس نیازهای کاربر باشد و نزد کاربر ارزشمند ( Valuable ) باشد. البته یکی از مهمترین سوالات شما قبل از طراحی یک محصول همیشه باید این باشد که این محصول قرار است چگونه باشد.اگر محصولی در طول عمر کاربر ارزشی ارائه نکند، به احتمال زیاد کاربر برای مدت طولانی از محصول استفاده نخواهد کرد.

 

 

طراح تجربه کاربری UX کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

علاوه بر اینکه جواب سوال UX چیست؟ را پیدا کنیم باید بدانیم طراح تجربه کاربری کیست و چه کاری انجام می دهد؟ حوزه کاری یک طراح UX بسیار گسترده و متنوع است و از فرآیندهای بسیار متفاوتی تشکیل شده است، اما تمام وظایفی که توسط یک طراح UX یا طراحی سایت در شیراز انجام می شود حول دو نکته مهم کاربر و طراحی محصول متمرکز شده است. یک طراح UX همیشه این دو مورد را در نظر می گیرد. طراحان UX وظایف زیر را برای ایجاد یک وب سایت یا برنامه موثر و حرفه ای انجام می دهند که تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهد.

  • طراحی رابط کاربری UI

بیشتر تعامل کاربر با یک محصول از طریق رابط کاربری یا UI محصول انجام می شود. بخشی از کار یک طراح UX طراحی رابط کاربری و جنبه های خارجی محصول است.

  • تجزیه و تحلیل داده ها

طراحان UX مواد خام جمع آوری شده را پردازش و تجزیه و تحلیل می کنند تا بتوان از آنها در طراحی حرفه ای محصول استفاده کرد.

  • مهندسی اطلاعات

طراحان تجربه کاربری داده ها و اطلاعات مختلف را سازماندهی و طراحی می کنند و در نهایت وب سایت ها و نقشه های کاربردی حاوی صفحات مختلف و لینک های آنها را ایجاد می کنند.

  • طراحی تعامل

تعامل کاربر با یک محصول نقش مهمی در ارزیابی تجربه کاربر دارد. این فیلد بسیار بزرگ است و شامل موارد زیادی مانند لحن وکلمات موجود، حرکت، ویژگی ها و پاسخ سیستم به کاربر است. هر چیزی که در تعامل بین مصرف کنندگان و محصولات نقش دارد در حوزه طراحی تعامل است.

  • کار با محتوا
حتما بخوانید  7 دلیل مهم برای استفاده از وردپرس

از محتوا برای انتقال پیام به مخاطب استفاده می شود و محتوای یک محصول دیجیتال می تواند کلمات، تصاویر و غیره باشد. طراحان UX باید با نحوه تعامل محتوا با مخاطبان مناسب آشنا باشند. یک طراح UX دقیقا می داند چه کسی از محتوا و نقش آن در انتقال اطلاعات به مخاطب و استفاده مؤثر از محتوا استفاده می کند.

  • طراحی انواع پروتو تایپ ها و وایر فریم ها

یکی دیگر از کارهایی که طراحان تجربه کاربری انجام می دهند، ایجاد وایرفریم و نمونه های اولیه محصول است. وایرفریم ها طرح های ساده و ابتدایی محصولی هستند که در اولین مراحل طراحی محصول توسعه می یابند و برای مراحل طراحی نقش اساسی دارند. نمونه های اولیه یا پروتو تایپ ها نیز نمونه های اولیه محصولاتی هستند که اغلب برای آزمایشات مختلف استفاده می شوند.

 

مهارت های طراح UX چیست؟

مهارت های طراح UX چیست؟

در قسمت های قبلی این مقاله با مفهوم تجربه کاربری چیست و چه ویژگی هایی دارد آشنا شدیم. در این بخش از مقاله می خواهیم به این بپردازیم که اگر می خواهید طراحی UX را یاد بگیرید باید چه مهارت هایی را  یاد بگیرید و ارتقا دهید. مهم ترین نکته ای که برای ورود به دنیای طراحی UX باید بدانید این است که برای ورود به این رشته نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید و مانند هر شغل دیگری فقط باید مهارت های مرتبط را به صورت حرفه ای یاد بگیرید. خوشبختانه، شما می توانید تمام مهارت های مورد نیاز برای یادگیری طراحی UX را با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت بیاموزید.

 به طور کلی مهارت هایی که یک طراح UX باید داشته باشد به شرح زیر است:

  • امکان برقراری ارتباط با افراد مختلف برای اهدافی مانند جمع آوری اطلاعات، انجام تست و غیره.
  • توانایی همدلی با کاربران برای تولید محصولات حرفه ای برای رفع نیازهای کاربران
  • توانایی انجام چندین تست و تجزیه و تحلیل نتایج
  • توانایی تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات و داده ها
  • قادر به طراحی وایرفریم و نمونه اولیه (پروتو تایپ ها)
  • آشنایی با طراحی بصری و اصول طراحی ظاهر یک محصول
  • مهارت های ارتباطی و ارائه قوی برای برقراری ارتباط با کارفرمایان و همکاران
  • انعطاف پذیری ضروری برای کار تیمی

مراحل طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی تجربه کاربری فرآیندی مستمر و مهم است که برای دستیابی به نتایج مطلوب باید به درستی انجام شود. در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد مراحل طراحی تجربه کاربری بحث کنیم.

  1. داشتن استراتژی

هیچ چیز بدون سیستم مناسب کار نمی کند و ویژگی های تجربه کاربری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما باید همه چیز را در برنامه خود مرور کنید، به وضوح تمرکز کنید و روند خود را تعریف کنید.

  1. تحقیقات لازم
حتما بخوانید  طراحی سایت مشابه دیجی کالا

تحقیق قدم بعدی در مراحل طراحی تجربه کاربری است.  شما باید تحلیل خوبی از نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات خود داشته باشید، نیازها، سلیقه و عادات کاربران خود را بشناسید و تحقیقات بازار خوبی داشته باشید. با تجزیه و تحلیل مناسب می توانید تصویر مناسبی را برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

  1. طراحی پایه

در این مرحله باید طرح مورد نظر و مسیری که کاربر اقدامات احتمالی را انجام می دهد را به صورت دستی روی کاغذ بکشید تا بتوانید ببینید از ابتدا تا انتها چه اتفاقی خواهد افتاد و چه تجربه ای در انتظار کاربر است.

  1. تولید اولیه

در این مرحله نیز باید نمونه اولیه و بر اساس طرح اصلی آزمایش کنید تا بتوانید خطاها و مشکلاتی که ممکن است در مرحله ارزیابی و تست پیش بیاید را اصلاح کنید و به نسخه نهایی نزدیک شوید.

  1. ارزیابی و تست

این زمان برای تست نمونه اولیه است تا با شناسایی مشکلات و باگ ها، بتوانید نمونه نهایی را به صورت ایمن روانه بازار کنید.

  1. عرضه نهایی محصول

پس از ارزیابی، رفع باگ ها و رسمیت بخشیدن به تجربه کاربری، می توانید محصول نهایی خود را منتشر کنید تا بتوانید با دریافت بازخوردهای لازم، در جهت بهبود آن قدم بردارید.

 

بهبود تجربه کاربری چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد؟

بهبود تجربه کاربری چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد؟

از آنجایی که مخاطبان شما حرف اول و آخر را در سئو در شیراز می زنند، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا آنها را در صفحه یا اپلیکیشن خود نگه دارید. بنابراین، یک تجربه کاربری دلپذیر باعث می شود که کاربر به مشتری وفادار شما تبدیل شود و همیشه از تعامل او با شما و پیشرفت هایی که در تجربه او ایجاد می کنید راضی باشد. هرچه بیشتر اتفاق بیفتد، به طور طبیعی نتایج سئو بهتری دریافت خواهید کرد. رابطه بین UX و SEO یک طرفه نیست. در واقع، همانطور که UX می تواند تأثیر مثبتی بر SEO داشته باشد، سئو نیز می تواند بر UX تأثیر بگذارد. این بدان معنی است که وب سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است می تواند بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد.

 

 

سخن آخر

“تجربه کاربری چیست” تجربه کاربری به این معناست که شما بتوانید با یک رابط کاربری مناسب و در کنار سایر مولفه ها مانند دسترسی، قابلیت استفاده، معماری اطلاعات و طراحی تعاملی، یک تجربه ساده و سریع برای همه کاربران خود ایجاد کنید. UX  به یک برگ برنده برای استارتاپ ها و محصولات مختلف تبدیل شده است و با توجه به بازار داغ کسب و کار آنلاین و استقبال مردم از آن، می توان با حوزه طراحی UI و آشنا شد و در این زمینه تخصص پیدا کرد.

اگر در زمینه سئو نیاز به مشاوره آنلاین سئو دارید میتوانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *