
در دنیای آنلاین و شلوغ دیجیتال مارکتینگ؛ کلمات کلیدی یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در موفقیت سئو، فروش و جذب مشتریان هدفمند برای کسب و کار های اینترنتی هستند. انواع کسب و کار های آنلاین می توانند از کلمات کلیدی کوتاه و بلند برای جلب و جذب مشتریان به سمت خود استفاده کنند. کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail) و بلند (Long-tail) یکی از مهمترین بخش هایی است که اگر به آن دقت نداشته باشید ممکن است بازدهی خوبی نیز از کسب و کار آنلاین خود دریافت نکنید. در ادامه تفاوت کلمات کلیدی کوتاه و بلند را نیز متوجه می شوید.
تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که چرا زمانی که ما درباه موضوعی در گوگل جست و جو می کنیم گوگل دقیقا سایتی را با اطلاعاتی که ما می خواهیم به ما نمایش می دهد ؟ راز سایت هایی که با این اطلاعات کامل در نتایج گوگل به شما نمایش داده می شوند دقیقا استفاده از کلمات کلیدی بلند یا Long-tail ها است.
خب الان سوالی که بیشتر ذهن شما را درگیر کرده این است که Long-tail ها و Short-tail ها چه هستند. در ادامه هر کدام از این موارد را به طور کامل برای شما توضیح ئاده و تفاوت Short-tail و Long-tail ها را نیز بررسی می کنیم.
کلمات کلید کوتاه و بلند چه هستند ؟
آنچه در این مطلب میخوانیم
- 1 کلمات کلید کوتاه و بلند چه هستند ؟
- 2 کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail) چیست؟
- 3 کلمات کلیدی بلند (Long-tail) چیست؟
- 4
- 5
- 6 تفاوت کلمات کلیدی کوتاه و بلند
- 7
- 8 مزایا و معایب استفاده از کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail)
- 9
- 10
- 11 مزایا و معایب استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long-tail)
- 12
- 13
- 14 برای استفاده از کلمات کلیدی از چه استراتژی استفاده کنیم ؟
- 15
- 16 با در نظر گیری چه فاکتور هایی بهترین کلمات کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنیم ؟
- 17
- 18 برخی ابزار های حرفه ای برای پیدا کردن؛، بررسی و تحلیل کلمات کلیدی
کلمات کلیدی کوتاه و بلند دقیقا مانند سوالات خوتاه و بلندی هستند که پرسیده می شوند. در ادامه هر کدام را کاملا بررسی می کنیم و برای هر کدام نیز مثالی می آویم تا کاملا متوجه ماهیت این دو شوید.

کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail) چیست؟
کلمات کلیدی کوتاه یا (Short-tail Keywords)؛ این نوع کلمات کلیدی کلماتی عمومی هستند که معمولا نیز از 1 یا 2 کلمه متشکل شده اند. این نوع کلمات کلیدی مخاطبان هدف زیادی دارد و چون که جزو کلمات عمومی نیز است مخاطبان هدف زیادی دارد و این فرآیند نیز باعت می شود رقابت و رتبه گیری در این نوع کلمات برای ما بسیار سخت باشد.
اگر بخواهیم برای کلمات کلیدی کوتاه مثال بزنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
- آموزش سئو
- خرید خودرو
- طراحی سایت
- آموزش وردپرس
اگر به مثال های بالا دقت کرده باشید می بینید که این نوع کلمات جزو کلمات عمومی هستند مثلا هر کسی که بخواهد آموزش وردپرس ببیند سریعا به طور مستقیم در گوگل آموزش وردپرس را سرچ می کند که همین نیز باعث می شود افراد زیادی روی این کلمات کار کنند و رتبه گیری در آن هرچه سخت تر شود.

کلمات کلیدی بلند (Long-tail) چیست؟
کلمات کلیدی بلند یا (Long-tail Keywords)؛ به کلمات کلیدی یا بهتر بگوییم عبارت های کلیدی خاص تری گفته می شود که رقابت بین آنها کمتر است. این نوع عبارات معمولا از 4 کلمه یا بیشتر تشکیل شده اند که همراه با خود مخاطبانی هدفمند تر را می آورد. این نوع عبارات دقیقا سوال یا چیزی هستند که مخاطبان به دنبال آن هستند. به طور کلی عبارات کلیدی بلند بهتر نیاز و خواسته مخاطب ها را بیان می کنند و این نیز باعث رتبه گیری بهتر و آسان تر ، محتوای با کیفیت و پاسخگو و جذاب برای کاربران می شود.
اگر بخواهیم برای کلمات کلیدی بلند مثال بزنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
- بهترین آموزش سئو در شیراز
- بهترین شرکت خرید خودرو در تهران
- طراحی سایت فروشگاهی با کد نویسی
- بهترین آموزش وردپرس بدون کد نویسی
همانطور که مشاهده می کنید می بینید که کلمات کلیدی بلند نسخه ای کامل تر از کلمات کلیدی کوتاه هستند که می توانند نیاز و خواسته کاربر را بهتر برسانند.
تفاوت کلمات کلیدی کوتاه و بلند
تفاوت کلمات کلیدی کوتاه بلند از لحاظ ظاهر فقط مقدار کلمات و اطلااتی است که به ما می دهد اما اگر بخواهیم آن را دقیق تر بررسی کنیم و تمامی تاثیرات و پیامد های آن را بررسی کنیم می توانیم به جدولی که در ادامه برای شما آماده کرده ایم اشاره کنیم:
| ویژگی ها | عبارت کلیدی کوتاه | عبارت کلیدی بلند |
| رقابت در موتور جست و جو | بالا | پایین |
| طول عبارت کلیدی | 1 تا نهایتا 3 کلمه | 4 کلمه یا بیشتر |
| نوع هدف مخاطب | عمومی | مخاطب هدفمند و خاص |
| نرخ تبدیل | کم | بیشتر |
| مقدار جستجو | بالا | کمتر از عبارت کلیدی کوتاه |
| مناسب برای | برندینگ و صفحات اصلی | صفحات محصول و محتوا های تخصصی |
مثال برای تفاوت عبارات کلیدی کوتاه و بلند
تصور کنید کسب و کار شما در حوزه سئو است و برای مکان های مختلفی نیز این خدمات را ارائه می دهید.
اگر حال ما بخواهیم برای کسب و کار شما یک کلمه کلیدی کوتاه و یک کلمه کلیدی و بلند مثال بزنیم:
عبارت کلیدی کوتاه : سئو یا سئو سایت ( این عبارت بسیار عمومی است و همزمان سرچ بالایی نیز دارد )
عبارت کلیدی بلند : بهترین شرکت سئو سایت در شیراز ( این عبارت هدفمند است و همچنین نرخ تبدیل بالایی به همراه دارد )

مزایا و معایب استفاده از کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail)
استفده از هر نوع از کلمات کلیدی مزایا و معایبی همراه با خود دارد. به همین دلیل است که شما باید به سئو مسلط باسید و با بررسی سایت خود متوجه شوید که سایت یا محتوای شما به تمرکز روی کدامیک نیاز دارد. البته شما می توانید برای این کار با یک مشاور سئو حرفه ای نیز صحبت کنید از او کمک و مشاوره بگیرید.
مزایای استفاده از Short-tail ها
- جستجوی عمومی و گسترده : کلمات کلیدی کوتاه به طور معمول از میزان جست و جوی بالایی برخوردارند.
- ترافیک عمومی : این نوع کلمات کلیدی می توانند ترافیک بالایی را برای شما به ارمقان بیاورند اما کاربران؛ عمومی هستند.
- ساختار : این نوع کلمات یا عبارات معمولا برای کاربران بسیار ساده و قابل فهم هستند و به راحتی در ذهن کاربران حک می شوند.
معایب استفاده از Short-tail ها
- رقابت بالا : چون کلمات عمومی هستند رقابت بالایی برای آنها وجود دارد و رتبه گیری در آنها کمی سخت است.
- هزینه بالا برای تبلیغ : عبارات کلیدی کوتاه به دلیل رقابت شدید در گوگل ادز (Google Ads) نیز برای تبلیغ از هزینه بالا برخوردارند.
- نرخ تبدیل : همانطور که گفتیم کاربرانی که از این طریق وارد سایت می شوند عمومی هستند ممکن است سفارشی انجام ندهند.
مزایا و معایب استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long-tail)
مزایا و معایت استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keywords) را نیز در ادامه برای شما آماده کرده ایم. در ادامه این موارد را با هم بررسی می کنیم :
مزایای استفاده از Long-tail ها
- رقابت : رقابت کمترین در رتبه گیری بین این کلمات وجود دارد چون عباراتی خاص
- نرخ تبدیل : کاربرانی که از این طریق وارد سایت می شوند معمولا به مرحله خرید و سفارش رسیده اند.
- هدف: این نوع عبارات دقیقا هدف و نیاز کاربران را مشخص می کنند.
معایب استفاده از Long-tail ها
- میزان سرچ پایین : کلمات کلیدی طولانی میزان سرچ و مخاضبان با محدوده کمتری را در بر می گیرند.
- زمانبر بودن : برای تولید محتوا هایی با کلمات کلیدی طولانی باید زمان بیشتری گذاشت و از ابزار هایی مانند kwfinder کمک گرفت.
برای استفاده از کلمات کلیدی از چه استراتژی استفاده کنیم ؟
اگر میخواهید یک سئو بسیار خوب و قوی را داشته باشید می توانید در محتوا از کلمات کلیدی کوتاه و بلند به طور همزمان استفاده کنید. اگر با این روش پیش بروید همزمان از هر دو جهت سئو را تقویت کرده این و قطعا نتیجه خوبی را می بینید. البته استفاده از هر دو این نوع کلمات می توان گفت که حتی ضروری است.
چرا کلمات کلیدی کوتاه و بلند را ترکیبی استفاده کنیم ؟
همانطور که در بالا از مزایا و معایت هر دو گفته بودیم اگر به قسمت ترافیک و نرخ تبدیل دقت کرده باشید می بینید که اگر محتوای شما از کلمات کلیدی کوتاه استفاده کند ترافیک گسترده ای را برای وب سایت شما به ارمقان می آورد و اگر از کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل ها استفاهد کند ترافیک متمرکز تر و هدفمند تری را برای شما به ارمقان می آورد.
بنابراین اگر شما از ترکیب هر دو این کلمات کلیدی استفاده کنید می توانید همزمان با نرخ تبدیل بالا ترافیک گسترده ای را به سمت خود چذب کنید. با این روش شما همزمان هم مشتریان هدفمند را برای سفارش و خرید برای خود فراهم کرده اید و هم مشتریانی که باعث افزایش ترافیک و بازدید سایت می شوند را به سمت خود جذب کرده اید.
مزایای خلاصه استفاده از روش ترکیب کلمات کلیدی کوتاه و طولانی :
- ترافیک بالا : این عامل باعث افزایش بازدید و شناخته شدن بیشتر برند شما می شود.
- کلمات کلیدی کوتاه و بلند : باعث می شوند که همزمان با افزایش بازدید وب سایت شما از مقدار مشتریان با هدف خرید بیشتری برخوردار باشد.
چطور می توانیم کلمات کلیدی کوتاه و بلند را با هم ترکیب کنیم ؟
اولین کاری که باید انجام دهید این است که کلمات کلیدی کوتاه کسب و کار خود را پیدا کنید و تلاش کنید کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل ها را از آنها تولید کنید.
زمانی که هر دو نوع کلمه کلیدی به دست آمد و بررسی شده بود آن زمان دیگر موقع شروع به تولید محتوا متناسب با این دو نوع کلمه است. البته باید برای تولید محتوا سئو شده به نکات بسیاری توجه کرد که یکی از آنها این موضوع است.
به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی کوتاه شما؛ طراحی سایت است کلمه کلیدی طولانی شما؛ بهترین طراحی سایت در شیراز ، می شود.

با در نظر گیری چه فاکتور هایی بهترین کلمات کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنیم ؟
برخی از فاکتو ها هستند که اگر شما قصد پیدا کردن کلمات کلیدی کوتاه و بلند برای موضوعی هستید باید آنها را در نظر بگیرید که در ادامه این موارد را برای شما آماده کرده ایم. البته شما می توانید به غیر از سرچ از ابزار هایی نیز برای پیدا کردن کلمات کلیدی کسب و کار خود استفاده کنید که در ادامه آنها را نیز به شما معرفی می کنیم.
- رفتار های کاربران : شما باید مخاطبان متناسب با حوضه خود را پیدا و رفتار آنها را تحلیل کنید تا متوجه شوید بهترین کلمه کدام است.
- استفاده از ابزار های حرفه ای برای پیدا کردن کلمات کلیدی موثر
- تحلیل و بررسی رقبا
- بررسی کاربران بر اثاث نیاز آنها : پیدا کردن نیاز کاربران و تمرکذ بر روی آن

برخی ابزار های حرفه ای برای پیدا کردن؛، بررسی و تحلیل کلمات کلیدی
ابزار های رایگان و غیر رایگانی برای استفاده از این خدمات بسیار کارربردی در دنیای وب وجود دارد که ما هر کدام را به شما معرفی کمی کنیم.
ابزارهای رایگان
- Google Keyword Planner
- Google Trends
- Answer The Public
ابزار های غیر رایگان (اشتراکی)
- Ahrefs
- Moz Keyword Explorer
- SEMrush
البته ابزار های غیر رایگان و اشتراکی خدمات حرفه ای تر و دقیق تری را در اختیار شما می گذارند.
حرف آخر
“کلمات کلیدی کوتاه و بلند” از دو عامل مهم سئو هستند که استفاده از هر دو آنها برای سئو قوی مهم است و بهتر است از هر دو آنها در محتوا های قوی و مهم استفاده شود. همانطور که گفته شد شما می توانید از ترکیب این دو نیز برای محتوا های خود استفاده کنید که در نهایت محتوایی قوی و بی نطیر را برای شما محیا می کند.
اگر می خواهید با مفاهیم سئو هرچه بیشتر آشنا شوید؛ آموزش سئو در شیراز رویال سایت را نیز از دست ندهید.




بدون دیدگاه