صفحه یتیم چیست؟ شناسایی و بهینه سازی صفحات Orphan

اجرای موفقیت آمیز پروژه های سئو تنها به تکنیک های بهینه سازی سایت محدود نمی شود. بخش بزرگی از این فرآیند به تحلیل مداوم صفحات برای شناسایی و رفع مشکلات احتمالی اختصاص دارد. یکی از این مشکلات، صفحات یتیم هستند. این صفحات مثل شکاف های یک مخزن عمل می کنند که می توانند تلاش های سئوی شما را هدر دهند. علاوه بر این، آنها باعث از دست رفتن فرصت دستیابی به مشتریان جدید و تأثیرات منفی بر سئو می شوند. خوشبختانه، شناسایی و رفع آنها نسبتاً ساده است.

در این مقاله از رویال سایت ، به سوال، صفحه یتیم چیست ؟ و چگونه می توان آن را شناسایی کرد؟ پاسخ خواهیم داد. اگر در آغاز دوره آموزش سئو وردپرس هستيد، این آموزش ها به شما کمک می کنند تا با مهارت بیشتری به رفع مشکلات این صفحات بپردازید. با ما همراه باشید تا این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم.

صفحه یتیم چیست؟ شناسایی و بهینه سازی صفحات Orphan

صفحه یتیم چیست؟

قبل از اینکه به روش های شناسایی صفحات یتیم بپردازیم، لازم است بدانیم صفحه یتیم چیست. به طور ساده، صفحه یتیم به صفحه ای از سایت گفته می شود که هیچ لینکی به دیگر صفحات سایت ندارد و دیگر صفحات هم به آن لینک نمی دهند.

دلیل نام گذاری این صفحات به عنوان «یتیم» این است که آنها بدون پیوند به صفحه اصلی یا محتوای پیلار سایت هستند. محتوای این صفحات، حتی اگر به خوبی بهینه شده باشد، به دلیل مخفی بودن از دید ربات های گوگل، هیچ ترافیکی دریافت نمی کند. در نتیجه، این صفحات نمی توانند در نتایج جستجو ظاهر شده و رتبه ی بالایی کسب کنند. برای فهم بهتر اهمیت این موضوع، باید به رویکرد گوگل و سایر موتورهای جستجو نسبت به صفحات یتیم توجه داشته باشیم.

 

رویکرد گوگل و موتورهای جستجو نسبت به صفحات یتیم

گوگل و سایر موتورهای جستجو به صفحات یتیم و صفحات زامبی پیج علاقه ای ندارند، زیرا این صفحات با بقیه سایت ارتباطی ندارند و هیچ لینکی بین آن ها تبادل نمی شود. وقتی که ارتباطی وجود ندارد، موتورهای جستجو نمی دانند این صفحه در کجای ساختار سایت قرار دارد.

حتما بخوانید  اموزش پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی

حتی در مواقعی که ربات های گوگل موفق به شناسایی صفحات یتیم شوند، نمی توانند اعتبار را به آن صفحه منتقل کنند یا از آن دریافت کنند. به همین دلیل، این صفحات معمولاً ایندکس نمی شوند. اما چرا می گوییم که صفحات یتیم به سئوی سایت آسیب می زنند؟ برای پاسخ به این سوال، باید بفهمیم این صفحات چه تأثیری بر سئوی سایت دارند.

 

اهمیت بهینه سازی صفحات یتیم در سئوی داخلی سایت

اهمیت بهینه سازی صفحات یتیم در سئوی داخلی سایت

وقتی ربات های گوگل صفحات یک سایت را کرال می کنند، این احتمال وجود دارد که صفحات جدید ایندکس شوند و به نتایج جستجو (SERP) اضافه شوند، و این امر به جذب ترافیک طبیعی کمک می کند. با این حال، صفحات یتیم که هیچ لینک داخلی دریافت نمی کنند، از دید خزنده های گوگل مخفی می مانند. این امر دو پیامد مهم دارد:

1. محدودیت در رتبه و ترافیک

اگر یک صفحه یتیم محتوای بسیار باکیفیتی داشته باشد و به خوبی برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه شده باشد، بدون لینک داخلی مناسب نمی تواند به خوبی در نتایج جستجو ظاهر شود. این صفحات به ندرت ترافیک ارگانیک دریافت می کنند.

2. هدررفت بودجه خزش

هر سایت در گوگل بودجه خزش مشخصی دارد که متعاقباً به صورت تعداد صفحاتی که می توانند در یک بازه زمانی کرال شوند تخصیص می یابد. صفحات یتیم این بودجه را مصرف می کنند و فرصت کرال صفحات مهم تر را کاهش می دهند، که می تواند تأثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد.

برای مدیریت صحیح این چالش ها، بهبود استراتژی لینک دهی داخلی ضروری است. برای درک بهتر و اثربخشی بیشتر، مطالعه بیشتری در زمینه لینک های داخلی و نقش آن ها در سئو پیشنهاد می شود. همچنین خوب است از خدمات سئو در شیراز بهره ببرید.

 

چگونه صفحات یتیم سایت را شناسایی کنیم؟

چگونه صفحات یتیم سایت را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی صفحات یتیم در سایت خود، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

شناسایی صفحات قابل خزش

ابتدا باید فهرستی از URLهایی جمع آوری کنیم که ربات های موتور جستجو می توانند به آن ها دسترسی پیدا کنند. برای این کار می توانیم از فایل نقشه سایت (sitemap) استفاده کنیم. اگر از کامل بودن این فایل مطمئن نیستید، بهتر است از ابزارهای خزش سایت کمک بگیریم. توجه داشته باشید که صفحاتی با تگ «noindex» یا صفحاتی که در فایل «robots.txt» بلاک شده اند، در این بررسی قرار نمی گیرند.

حتما بخوانید  لندینگ پیج چیست ؟

دریافت لیست URLها از گوگل آنالیتیکس

از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا لیستی از URLها بر اساس میزان بازدید دریافت کنید. این کار از طریق بخش Behavior و سپس All Pages انجام می شود. گرچه این روش زمان بر است، اما نیازمند دقت بالایی است.

مقایسه دو لیست URLها

فهرست URLهای قابل خزش و URLهای گوگل آنالیتیکس را در یک فایل اکسل قرار داده، در دو ستون مجزا وارد کنید. سپس با استفاده از قابلیت Match اکسل، این دو فهرست را مقایسه کنید. آدرس هایی که تفاوت دارند، همان صفحاتی هستند که ممکن است یتیم باشند.

بررسی نهایی URLها از نظر ترافیک و رفتار بازدیدکنندگان

در مرحله آخر، صفحات شناسایی شده را بر اساس میزان بازدید، منابع ترافیک و رفتار بازدیدکنندگان تحلیل کنید. صفحاتی که ترافیک کمی دارند یا هیچ بازدیدی ثبت نشده، یا کاربر پس از ورود به آن ها از سایت خارج شده، معمولاً همان صفحات یتیم هستند که به دنبالشان بودیم.

 

معرفی 3 ابزار کاربردی برای شناسایی صفحات یتیم

معرفی 3 ابزار کاربردی برای شناسایی صفحات یتیم

در ادامه به معرفی سه ابزار مفید می پردازیم که به سادگی می توانند در شناسایی صفحات یتیم سایت به شما کمک کنند. این ابزارها بین سئوکاران بسیار محبوب هستند.

SEMRush

SEMRush یک ابزار بسیار قدرتمند در حوزه سئو است که می تواند صفحات یتیم سایت شما را پیدا کند. این ابزار صفحات یتیمی که در فایل سایت مپ وجود دارند را نشان می دهد و همچنین صفحاتی که در بازه ۳۰ روزه در گوگل آنالیتیکس ثبت شده اند ولی هیچ لینک داخلی ندارند را شناسایی می کند. توجه داشته باشید که برای بهره مندی از قابلیت های کامل این ابزار، باید از نسخه حرفه ای استفاده کنید.

Screaming Frog

Screaming Frog به عنوان یک ابزار کاربردی سئو، مانند یک خزنده در تمامی صفحات سایت شما حرکت می کند. این برنامه پس از نصب روی رایانه شخصی، و با قرار دادن آدرس URL سایت، می تواند به سرعت مشکلات فنی سایت را که بر روی جستجوی ارگانیک تأثیرگذارند، از جمله صفحات یتیم، شناسایی کند. نکته مثبت آن این است که نسخه رایگان نیز دارد که می تواند بخش بزرگی از نیازها را مرتفع سازد.

Sitebulb

Sitebulb ابزاری است که تجربه کاربری خوبی را در شناسایی صفحات یتیم ارائه می دهد. مشابه Screaming Frog، این ابزار به تحلیل کامل سایت پرداخته و می تواند با اتصال به حساب های گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، دقت تحلیل را بهبود بخشد. نسخه آزمایشی و رایگان آن برای کاربران ایرانی قابل استفاده است.

حتما بخوانید  دامین آتوریتی چیست ؟ پیج آتوریتی چیست ؟

این ابزارها با ارائه تحلیل دقیق، می توانند تاثیر بسزایی در بهبود ساختار لینک دهی داخلی و سئوی سایت شما داشته باشند.

 

بهینه سازی صفحات یتیم با 3 روش ساده

پس از شناسایی صفحات یتیم در سایت، مهم است که آن ها را به بهترین شکل مدیریت کنیم. در ادامه سه روش ساده برای بهینه سازی این صفحات ارائه شده است:

  1. ترمیم و بروزرسانی: اگر محتوای صفحه مفید و ارزشمند است، باید آن را بروزرسانی کنید و با اضافه کردن لینک های داخلی مناسب، مانند لینک به مقالات یا محصولات مرتبط، صفحه را زنده کنید. این کار به بهبود ساختار لینک دهی و افزایش قابلیت دیده شدن کمک می کند.
  2. ادغام با صفحات مرتبط: در صورتی که محتوای صفحه قابلیت بروزرسانی و استفاده مجدد ندارد، می توانید آن را به صفحه ای با محتوای مشابه و مرتبط در سایت ریدایرکت (انتقال دائمی) کنید. این روش به حفظ ارزش لینک و بهبود تجربه کاربری کمک می کند.
  3. حذف کامل: اگر محتوای صفحه بی کیفیت و غیرقابل استفاده است و هیچ گونه ارزشی به سایت اضافه نمی کند، بهترین گزینه حذف آن است. این کار را می توان از طریق پنل Removals در سرچ کنسول گوگل انجام داد تا صفحه به طور کامل از دسترس خارج شود و بر سئوی سایت تأثیر منفی نداشته باشد.

این روش ها به شما کمک می کنند تا صفحات یتیم را بهینه سازی کرده و رتبه بندی کلی سایت خود را بهبود دهید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا چالش ذهنی شما که همان  “صفحه یتیم چیست ” را برطرف کنیم. ابزارهایی را معرفی کردیم که شما را در شناسایی و رفع مشکلات این صفحات یاری می دهد تا بتوانید بهینه سازی دقیقی انجام دهید. شما عزیزان می توانید از خدمات مشاوره سئو آنلاین مجموعه رویال سایت برای دریافت راهنمایی های بیشتر استفاده کنید.

اگر موضوعی در این مقاله از قلم افتاده یا سؤالی دارید، خوشحال می شویم تا دیدگاه های شما را بشنویم و در سریع ترین زمان ممکن به آن ها پاسخ دهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *