نرخ کلیک یا CTR چیست ؟

نرخ کلیک یا CTR چیست ؟رویال سایت

یکی از اهداف مهم شما  در تبلیغات و صفحه نتایج گوگل، افزایش ترافیک است و این ترافیک زمانی اتفاق می افتد که مخاطب را تشویق کنید تا روی تبلیغ شما کلیک کند. شما هم  به عنوان صاحب کسب و کار آنلاین می خواهید با الگوریتم های گوگل همگام شوید و بهترین موقعیت را در مقایسه با رقبای خود در موتورهای جستجو کسب کنید، پس باید به نرخ کلیک یا CTR سایت خود توجه کنید. برخی از کارشناسان سئو می گویند نرخ کلیک تاثیر مستقیمی بر سئو ندارد و گوگل به این موضوع توجهی نمی کند. برخی دیگر از سئوکاران نرخ کلیک یا CTR را معیار موفقیت استراتژی سئو می دانند. کارشناسان سئو در شیراز در درجه اول تلاش می کنند تا سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. ما نیز در این مقاله به بحث در مورد اینکه نرخ کلیک یا CTR چیست ؟ می پردازیم.

 

CTR چیست ؟

CTR چیست ؟

CTR یا Click Trough Rate به معنی نرخ کلیک، تعداد کلیک هایی که توسط کاربران بر روی تبلیغات یا لینک ها در وب سایت انجام می شود، را محاسبه می کند. در تعریف جامع تر می توان گفت، درصدی از کاربران که در نتایج جستجوی گوگل روی لینک وب سایت ما کلیک می کنند، CTR نامیده می شود. با محاسبه نرخ کلیک یا  CTR جستجو، می توانید اثربخشی عنوان SEO و توضیحات متا صفحات خود را اندازه گیری کنید و ببینید کدام عنوان و توضیحات متقاعد کننده تر است. هنگامی که کاربران عبات یا واژه ای را در گوگل جستجو می کنند، لیستی از صفحات نتایج جستجو ظاهر می شود که ما به این صفحات سرپ (SERP) می گوییم. کاربران همه این نتایج را می بینند ولی ممکن است فقط یک یا چند نفر فقط روی آنها کیک کنند. به هر بار نمایش تبلیغ یا صفحه مربوط به شما در صفحه نتایج گوگل، ایمپرشن  (impression) می گویند. نرخ کلیک یا CTR از محاسبه فرمول زیر بدست می آید:

فرمول محاسبه نرخ کلیک

ایمپرشن (Impression) چیست ؟

ایمپرشن (Impression) چیست ؟

بعد از اینکه متوجه شدیم  CTR چیست به تفسیر معنی ایمپرشن می پردازیم. Impression به معنی مشاهده نتایج در صفحه نتایج گوگل  است. هنگامی که کاربر کلمه یا عبارتی را در کادر جستجوی گوگل جستجو می کند، نتایج برای او نمایش داده می شود و برای هر یک از آن نتایج یک برداشت ثبت می شود. در صورتی که شما در جعبه های خاصی مانند نمایش نقشه یا نمایش تصویر حضور داشته باشید، یک ایمپرشن برای شما گنجانده می شود. تعیین میزان دقیق جستجوی یک واژه در سئو سایت تاثیر فراوانی دارد. با رسیدن به صفحه اول گوگل علاوه بر کمک به جذب مخاطب بیشتر، به منابع ارزشمندی مانند تعداد کلمات جستجو شده و تنوع عبارات جستجو شده دسترسی پیدا می کنید.

حتما بخوانید  تاثیر سرعت سایت در سئو

 

 

اهمیت نرخ کلیک CTR

اهمیت نرخ کلیک یا CTR

کلیک کردن کاربران بر روی سایت نشان دهنده این است که آنها تصمیم اولیه  خود را که مشاهده کالای شما است، گرفته اند. نرخ کلیک یا CTR یک معیار مهم است که به شما کمک می کند مشتریان خود را درک کنید و عواملی را که در جذب مخاطب مهم هستند شناسایی کنید. نرخ کلیک یا CTR به شما می گوید که کدام بخش از تلاش شما برای دستیابی به مخاطب هدف موثر است و کدام بخش موثر نیست. اگر می‌خواهید بفهمید که نرخ کلیک شما خوب است یا بد، می‌توانید در مورد میزان میانگین آن در صنف کاری خود و نیز نوع تبلیغات تحقیق کنید. الگوریتم رتبه بندی گوگل تعیین می کند که تبلیغ یا صفحه وب سایت شما در کجای صفحه جستجو ظاهر می شود. علاوه بر اندازه گیری CTR برای جستجو و تبلیغات آنلاین، بازاریابان دیجیتال اغلب باید بر نرخ کلیک ایمیل و نرخ کلیک خبرنامه خود نظارت داشته باشند.

 

افزایش نرخ کلیک

افزایش نرخ کلیک یا CTR

نرخ کلیک چیست ؟ با توجه به مفهوم نرخ کلیک یا CTR، برای افزایش نرخ کلیک می بایست سایت خود را به ادازه کافی بهینه سازی و جذاب کنید. بطور کلی هرچه رتبه یک صفحه در سایت ما بالاتر باشد، صعود به رتبه بالاتر دشوارتر است. در زیر روش های بهینه سازی CTR را مورد بحث قرار می دهیم:

  • محتوایی که تولید می کنید باید به اندازه کافی جالب باشد تا مخاطبان شما را تشویق کند تا روی آن کلیک کنند و بیشتر مطالب را بخوانند.
  • هنگام نوشتن توضیحات متا که در زیر عنوان نشان داده می شود، توضیح دقیق از محتوای صفحه را در اختیار کاربران قرار دهید تا آنها را تشویق به مطالعه کامل متن کنند.
  • انتخاب بهترین زمان برای تبلیغات در مورد کسب و کار، در افزایش نرخ کلیک یا CTR تاثیر بسزایی دارد. بنابراین می توانید تبلیغات را زمان بندی کنید.
  • بسته به رسانه ای که از آن برای بازاریابی استفاده می کنید خود توانید از انواع تصاویر مختلف جهت جلب توجه مخاطب استفاده کنید.
  • عنوان سئو اولین و مهمترین مرحله برای تصمیم گیری کاربر است. یک عنوان جذاب و متفاوت می تواند شانس نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهد.
حتما بخوانید  الگوریتم پاندا چیست ؟

 

  • بعد از عنوان، نوبت بهینه‌سازی متن تبلیغ است. اگر در کنار عنوان، یک متن تبلیغ قوی هم داشته باشید، احتمال اینکه نرخ کلیک یا CTR بالا برود، وجود دارد.
  • استفاده از هشتگ در پلتفرم هایی مانند تویتر، اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین تاثیر زیادی روی افزایش نرخ کلیک یا CTR دارد.
  • پرسیدن سوال در عنوان سئو می تواند تاثیر زیادی در جذب کاربران داشته باشد. در نتیجه نرخ کلیک یا CTR گوگل بالا می رود.
  • اگر انتظار CTR بالایی در تبلیغات دارید، حتما به شکل تبلیغ دقت کنید و با استفاده از تصاویر و فیلم های مرتبط، رنگ ها و اشکال مختلف، یک تبلیغ شکیل و جذاب ایجاد کنید.
  • یکی از موضوعاتی که در سئو مورد بحث قرار می گیرد این است که گوگل صفحاتی با URL های کوتاه و معنی دار را بهتر درک می کند و به آنها امتیاز بیشتری در رتبه بندی می دهد.
  • از افزونه‌های رایگان تبلیغات در گوگل استفاده کنید. با این افزونه‌ها، می‌توانید اطلاعات بیشتری را به تبلیغ خود در نتایج جست‌وجوی گوگل اضافه کنید. مانند اطلاعات تماس و آدرس.

تاثیر نرخ کلیک یا CTR بر سئو سایت

تاثیر نرخ کلیک یا CTR بر سئو سایت

هر چه تعداد کلیک روی لینک وب سایت بیشتر باشد، افراد بیشتری از آن وب سایت بازدید کرده اند. بر اساس نظریه های کارشناسان سئو، افزایش نرخ کلیک بر روی رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر می گذارد. هرچند دیدگاه های متفاوتی در مورد این تاثیر وجود دارد، اما بیشتر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند معتقدند که افزایش نرخ کلیک یا CTR یکی از مهمترین وظایف ما برای بهبود سئو سایت است. هدف اصلی سئو ایجاد و افزایش ترافیک سایت ارگانیک است. بنابراین ابتدا کسب رتبه و سپس افزایش نرخ کلیک در دستور کار قرار دارد. نرخ کلیک یا CTR بالا در تبلیغات نیز هزینه های شما را کاهش می دهد.  CTR نه تنها نشان می دهد که تبلیغ شما چقدر به جستجوگران مرتبط است، بلکه به تعیین رتبه تبلیغ شما در موتورهای جستجو نیز کمک می کند.

حتما بخوانید  استراتژی تولید محتوا

 

سئو سایت

سئو سایت به استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی گفته می‌شود که با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان برای کسب موقعیت‌های بالا در موتورهای جستجو انجام می‌شود. امروزه برای جذب مشتری، داشتن وب سایت دیگر یک انتخاب نیست و یک ضرورت محسوب می شود. بدین معنی  که سئو برای وب سایت شما اختیاری نیست، اجباری است. سئو سایت از این جهت مهم است که باعث افزایش رتبه گوگل و کسب رتبه های اول آن می شود. اگر سایت شرکت یا کسب و کار شما در نتایج صفحه اول گوگل نباشد، یعنی شما وجود ندارید. سئو سایت و طراحی سایت یکی از مهمترین خدمات شرکت سئوکار می باشد. برای سئوی وب سایت، سایت شما باید زیرساخت فنی سئو داشته باشد و ابتدا مشکلات فنی آن برطرف شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. اگر در زمینه سئو نیاز به آموزش دارید می توانید با کارشناسان ما در رویال سایت تماس بگیرید.

 

نرخ کلیک خوب

نرخ کلیک یا CTR خوب

اهمیت سئو سایت در این است که باعث رتبه گوگل و کسب رتبه های اول آن می شود. اگر می خواهید نرخ کلیک بالا داشته باشید، باید بدانید که واقعاً هیچ عدد جادویی وجود ندارد. میانگین نرخ کلیک بر حسب صنعت متفاوت است و عوامل زیادی می توانند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارند، از جمله تصاویر، کلمات کلیدی، کپی آگهی، عبارت فراخوان برای اقدام و کیفیت توضیحات شما. مورد انتظار شما از جمله عوامل دیگر است که به موقعیت تبلیغ شما بستگی دارد. عوامل مختلفی ، مانند تصاویر، کلمات کلیدی، کپی آگهی، عبارت فراخوان برای اقدام و کیفیت توضیحات شما بر نرخ کلیک یا CTR تاثیر می گذارند. زمانی که کاربر محصول خاصی را در گوگل جستجو می کند، تبلیغات جستجو نمایش داده می شود. این نتایج را می توان در بالای صفحه نتایج گوگل پیدا کرد و گوگل نزدیک ترین موارد منطبق بر تبلیغات را برای هر جستجو به شما نشان می دهد.

 

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از رویال سایت بیان کردیم، CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی است که در بهینه سازی وب سایت خود باید به آن توجه کنید. با دانستن “نرخ کلیک یا CTR” و افزایش آن می توانید ترافیک بیشتری را به سایت خود ارسال کنید و احتمال تبدیل مخاطب را به مشتری افزایش دهید. امیدواریم مطالب این مبحث مورد پسند عزیزان قرار گرفته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *