جایگاه صفر گوگل راهنمای رسیدن به جایگاه صفر

جایگاه صفر گوگل راهنمای رسیدن به جایگاه صفر

جایگاه صفر گوگل یا position zero به تنیجه صفر گوگل گفته می شود. حتما تا به حال دیدید که در برخی جستجو ها مخصوصا در زبان های انگلیسی یک سایت قبل از نتایج ارگانیک گوگل نمایش داده می شود که به این موقعیت سایت جایگاه صفر یا p0 نیز گفته می شود که به طور خلاصه بخشی از اطلاعات مهم از محتوا را مرتبط با درخواست کاربر نمایش می دهد. این قابلیت در اولین نگاه اطلاعات مورد نیاز کاربر را از محتوای شما جمع آوری می کند و به کاربر به صورت خلاصه ارائه می دهد تا کاربر بتواند در کوتاه ترین زمان پاسخ خود را دریافت کند.

در جایگاه صفر گوگل تنها محتوایی قرار می گیرد که از لحاظ محتوایی مفید بوده و همچنین از لحاظ اعتبار نیز از رقبای خود پیشی گرفته باشد. سایتی که در جایگاه نتایج صفر جستجوی گوگل قرار می گیرد قبل از آدرس آن بخشی از محتوای مرتبط با جستجو و نیاز کاربر را نمایش می دهد تا در وحله اول کاربر در کوتاه ترین زمان به پاسخ خود برسد. رسیدن به موقعیت صفر گوگل آسان نیست هر کسی نمی تواند به آن برسد زیرا که محتوای شما باید بسیار با کیفیت بوده و از اعتبار بالایی نیز برخوردار باشد.

جایگاه صفر گوگل چیست ؟ چگونه به موقعیت صفر گوگل برسیم؟ در این موقعیت چه نوع محتوا ها و سایت های قرار میگیرند ؟ محتوای ما چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا در position zero گوگل قرار بگیرد ؟ این سوالات مهمترین سوالاتی است که در رسیدن به این موقعیت در گوگل برای شما پیش می آید که ما در ادامه این مقاله از رویال سایت به پاسخ تمامی این سوالات می پردازیم.

جایگاه صفر گوگل یا Position Zero چیست؟

جایگاه صفر گوگل یا Position Zero چیست؟

موقعیت صفر گوگل به محتوایی گفته می شود که در بالاترین جایگاه در نتایج گوگل قرار دارد و به اختصار نیز به آن P0 نیز گفته می شود. این موقعیت قبل از اولین محتوا با عنوان جایگاه صفر در نتایج گوگل قرار می گیرد و خلاصه ای از محتوا را مرتبط با جست و جوی کاربر به اختصار نمایش داده و علاوه بر این اطلاعات لوگو ، عنوان و لینک Url سایت را نیز نمایش می دهد.

گوگل در این سال ها تلاش های زیادی کرده و الگوریتمی را تحت عنوان الگوریتم دانش گوگل ( Knowledge Graph ) را برای تسریع بخشیدن در پروسه پاسخ به کاربران ارائه داده است. جایگاه صفر جستجو در گوگل با هدف افزایش سرعت پاسخ به سوالات کاربران تنظیم شده که به همین دلیل به آن پاسخ برجسته گوگل نیز گفته می شود که در تلاش است تا پاسخ کاربران را قبل از ورود کاربر در سایت بدهد تا کاربر در کمترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کند.

حتما بخوانید  الگوریتم گوگل دنس«Google Dance»چیست؟

نتیجه موقعیت صفر گوگل می تواند قبل یا بعد از تبلیغات یا قابلیت جدید تحلیل محتوا با هوش مصنوعی گوگل نیز نمایش داده شود.

به عنوان مثال شما نمونه از جایگاه صفر جستجو در گوگل را با جستجوی عبارت « what is position zero in google » را می توانید در تصویر زیر ببینید.

نمونه از جایگاه صفر جستجو در گوگل

همان طور که میبینید موقعیت صفر جستجوی گوگل بعد از تحلیل هوش مصنوعی آمده که در تلاش است تا پاسخ کاربر را در کوتاه ترین زمان به صورت کلی و خلاصه بدهد.

دلایل اهمیت جایگاه صفر گوگل و مزایای Position Zero برای وب سایت ها چیست؟

دلایل اهمیت جایگاه صفر گوگل و مزایای Position Zero برای وب سایت ها چیست؟

محتوا هایی که در موقعیت صفر گوگل قرار می گیرند برای سئو سایت می توانند حکم طلا را داشته باشند. شما می توانید با دستیابی به این موقعیت به مزایایی مانند افزایش بازدید ، بهبود نرخ کلیک و افزایش درآمد از سایت و عوامل دیگر دست پیدا کنید. در ادامه برخی از دلایل مورد اهمیت بودن موقعیت 0 گوگل را کامل تر توضیح می دهیم و آنها را بررسی می کنیم.

بهبود رتبه SERP گوگل

 بهبود رتبه SERP در گوگل در صورتی اتفاق می افتد که یک محتوای شما با قرار گیری در موقعیت 0 گوگل می تواند در افزایش رتبه شما در نتایج SERP یا نتایج جستجوی گوگل به صورتی تاثیر بگذارد که شما در نتایج مرتبط گوگل نیز بتوانید در جایگاه رتبه برتر های گوگل قرار بگیرید. به چه دلیل محتوای ما در نتایج جست و جوی گوگل افزایش رتبه پیدا می کند ؟ به این دلیل است که جایگاه P0 گوگل ترافیک زیادی را برای سایت به ارمغان می آورد که همین نیز باعت افزایش رتبه در نتایج SERP گوگل می شود.

افزایش نرخ کلیک یا CTR با جایگاه صفر گوگل

محتوای شما با قرار گیری در Position Zero گوگل میتواند نرخ کلیک و ترافیک بسیاری را از آن خود بکند که این حرف نیز ثابت شده است. طبق آماری که گوگل از جایگاه صفر ارائه داده بیشترین نرخ کلیک را در بین محتوا های دیگر داشته که این نرخ حدود 28 درصد از 100 درصد از جستجو گران را در بر میگیرد که آنها بر روی پوزیشن صفر گوگل برای دریافت پاسخ خود کلیک میکنند.

بهبود رتبه در نتایج جستجوی صوتی گوگل

موتور های جستجو برای ارائه نتایج از جست و جوی صوتی نیز استفاده می کنند که شما می توانید با بهینه سازی محتوای سایت در این نوع نتایج نیز در جایگاه صفر گوگل نیز قرار بگیرید.

بهبود روز افزون نرخ کلیک روی موقعیت صفر گوگل

طبق گفته ها و آمار مجله خبری Search Engine :

در سال 2020 حدود 12 درصد از کلیک های جستجو گران بر روی محتوای جایگاه صفر گوگل بوده که این نرخ همین طور در حال افزایش است که تا سال 2022 این نرخ به 28.5 درصد رسیده است.

بنابر این شما می توانید با قرار گیری در رتبه صفر گوگل حدود یک سوم کلیک ها را از آن خود کنید که این آمار نیز آمار کمی نیست.

چه محتوا هایی می توانند در جایگاه صفر گوگل قرار بگیرند ؟

معمولا محتوا هایی که در رتبه های 1 تا 4 گوگل قرار دارند شانس بیشتری برای ظاهر شدن در رتبه صفر گوگل را دارند. بعد از جستجوی کاربران گوگل به کمک الگوریتم های خود به دنبال بهترین نتیجه و پاسخ برای کاربر می گردد که بعد از تشخیص محتوای برتر آن را در رتبه صفر گوگل قرار می دهد و توضیحی خلاصه را نیز در جهت به پاسخ رسیدن سریع تر کاربر نمایش میدهد. پس این موضوع آشکار می شود که محتوای شما در وحله اول برای قرار گیری در رتبه صفر گوگل نیاز دارد در نتایج برتر یا 1 تا 4 گوگل قرار گیرد تا ارزش قرار گیری در این رتبه را از نظر گوگل داشته باشد.

حتما بخوانید  مزرعه لینک چیست؟ تاثیر link farm در سئو

همچنین باید بدانید که گوگل برای تشخیص محتوا های جایگاه صفر از همان الگوریتم که در رتبه بندی اورگانیک محتوا ها استفاده می کند برای این جایگاه نیز استفاده می کند. پس بنابراین محتوا هایی را که در رتبه های برتر گوگل قرار دارند را می توان با کمی ارتقا به رتبه صفر گوگل رساند.

امکان قرارگیری وب های فارسی در جایگاه صفر گوگل وجود دارد ؟

قرار گیری موقعیت صفر گوگل در تنایج غیر فارسی بسیار رایج است به طوری که این نوع نتایج از سال 2011 برقرار است اما برای سایت های فارسی این ویژگی وجود نداشته اما در حال حاضر گوگل این کارایی را در اختیار کاربران و وب سایت های فارسی زبان نیز قرار داده است که شما می توانید برای کسب و کار خود رتبه صفر گوگل را کسب کنید و از مزایای آن برخوردار شوید.

به عنوان مثال یکی از مطالب رویال سایت که در جایگاه صفر گوگل قرار گرفته است :

نمونه ای از قرار گیری رویال سایت در موقعیت صفر گوگل

 

 

چگونه به Position Zero گوگل یا رتبه صفر گوگل برسیم ؟

برای دستیابی به رتبه صفر گوگل شما باید از فاکتور هایی مانند نوع محتوا و فرمت نوشته و… برای محتوای تولید شده استفاده کنید که در ادامه تمامی این فاکتور ها را به شما معرفی می کنیم :

  • استفاده از لیست های دارای شماره گذاری
  • استفاده از پاراگراف های کوتاه و جامع
  • استفاده از جداول
  • استفاده از نمودار ها
  • درج تصاویر و ویدئو ها در محتوا

محتوا هایی که شما در تلاش هستید آنها را در جایگاه صفر گوگل قرار دهید ؛ یکی از مهمترین فاکتور ها برای این کار استفاده از پاراگراف های کوتاه در محتوا است که این کار در نزدیک شدن هرچه بیشتر شما به موقعیت P0 گوگل کمک می کند. در ادامه نیز لیستی از محتوا هایی که برای جایگاه صفر گوگل مناسب هستند را به شما معرفی می کنیم :

  1. فرصت های رتبه گیری مناسب در گوگل : شما نمی توانید برای هر نوع محتوایی در گوگل این جایگاه را دریافت کنید. زیرا همان طور که گفته شده بود شما باید با در نظر گیری فرمت محتوایی مناسب نیز برای دریافت این رتبه تلاش کنید شما می توانید فرمت محتوایی را تا حدودی به سمت فرمت مناسب برای جایگاه موقعیت 0 گوگل ببرید اما از این نیز قافل نشوید که محتوای شما از قالب اصلی نیز زیاد دور نشود و حتی بی معنا نشود.
  2. رعایت اصول و چهارچوب سئو در محتوا : در محتوای تولید شده باید اصول سئو نیز مانند استفاده از کلمات کلیدی در محتوا و استفاده از تگ ها و … رعایت شده باشد تا محتوای شما قابلیت ظاهر شدن در رتبه های برتر را داشته باشد. شما می توانید به وسیله آموزش محتوای سئو شده این فاکتور ها را به صورت کامل و اصولی یاد بگیرید.
  3.  دقت در تولید محتوای مفید و کاربر پسند : یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک محتوا باید برای رتبه گیری در گوگل داشته باشد مفید بودن و ممتاز بودن محتوا است. این نوع محتوا ها نیز می توانند بازخورد خوبی را از کاربران دریافت کنند که در سئوی محتوایی نیز تاثیر دارد. اگر برای تولید محتوای خوب و موثر نیز احتیاج به اموزش دارید می توانید مقاله ما را در مورد تولید محتوا مطالعه کنید.
حتما بخوانید  آپدیت هسته گوگل سپتامبر 2022 منتشر شد

چرا نتیجه Position Zero در جستجوی صوتی گوگل هم مهم ست؟

در دنیای امروزی بیش از 40 درصد از جستجو های گوگل به صورت صوتی شده است که گوگل از جایگاه صفر برای جستجو های صوتی نیز استفاده می کند. پس شما باید محتوایی را برای جایگاه صفر تولید کنید که همواره بتواند از قابلیت های جستجوی صوتی نیز پشتیبانی کند.

این نوع جستجو ها معمولا توسط کاربران بی حوصله یا کاربرانی که به دنبال جواب سوالی یا اطلاع از چیزی هستند انجام می شود که شما می توانید با یک محتوای خلاصه و برجسته نیاز کاربر را در بهترین حالت براورده کنید. نتایج برای جستجو های متنی بیشتر از جستجو های صوتی است و این نیز در مهم تر شدن کسب جایگاه 0 گوگل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در دنیای امروزه با افزایش روز افزون تلفن ها و سرچ ها در اینترنت اهمیت و حتی استفاده از سرچ های صوتی افزایش پیدا کرده است که با توجه به نتایج گوگل محتوایی که قرار است در موقعیت p0 قرار بگیرد باید با سایر دیوایس ها نیز همگام باشد.

سوالات متداول

1- موقعیت صفر گوگل چیست ؟  

پاسخ : موقعیت صفر گوگل به محتوایی گفته می شود که قبل از نتایج اورگانیک گوگل نمایش داده می شود که به آن p0 نیز گفته می شود و هدف از این جایگاه ارائه خواسته کاربر در کوتاه ترین زمان به صورت خلاصه است.

2- آیا محتوا های فارسی هم قابلیت قرار گیری در رتبه صفر گوگل را دارند ؟ 

پاسخ : بله ؛ این امکان قبلا فقط برای محتوا های خارجی قابل دسترس بود اما در حاضر حاضر شما می توانید محتوا های فارسی را نیر در جایگاه صفر گوگل ببینید.

3- چه نوع محتوا هایی در جایگاه صفر گوگل قرار می گیرند ؟

پاسخ : معمولا محتوا هایی که در رتبه های 1 تا 4 یا رتبه های برتر گوگل قرار دارند شانس بیشتری برای ظاهر شدن در رتبه صفر گوگل را دارند البته محتوا های تولید شده برای قرار گیری در این جایگاه صفر جستجوی گوگل باید از چهارچوب سئو ، محتوا های مفید ، پاراگراف های کوتاه و موارد دیگری استفاده کنند.

نتیجه گیری

تمام کار هایی که در پروسه سئو انجام می شود برای دستیابی به رتبه های برتر گوگل است که طبق گفته های خود گوگل حدود 80 درصد از کلیک ها بر روی 4 لینک برتر انجام می شود که با نتیجه گیری از این موضوع می توان گفت قرار گیری در “جایگاه صفر گوگل” می تواند در سایت شما باعث ترافیک و بازدید بسیار بالایی نسبت به رقیبان شود که این ویژگی نیز به شما در بالا رفتن بیشتر اعتبار سایت کمک می کند.

در نتیجه صفر گوگل ؛ بهترین پاسخ به درخواست شما نمایش داده می شود که شامل پاسخ مختصر و کامل به خواسته شما ، آدرس سایت ، نام و لوگو سایتی که رتبه صفر را گرفته می شود. محتوایی که در این رتبه قرار می گیرد ممکن است از هر نوع فرمت محتوایی باشد اما در کل مفید بودن و پاسخگو بودن آن برای قرار گیری در این رتبه مهم است.

با تشکر از توجه شما. 🙏

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *