تقویم محتوایی به شما کمک می کند تا بتوانید نظارت هدفمندی روی تولید محتوای خود داشته باشید. امروزه بازاریابی محتوایی روی بورس است؛ چراکه بازدهی بسیار بالایی دارد. معمولاً در هر نوع روش بازاریابی یک سری استراتژی ها وجود دارند. استراتژی های بازاریابی محتوایی هم بدون تقویم راه به جایی نخواهند برد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله از رویال سایت قصد داریم شما را با ساخت یک تقویم مناسب محتوایی بیشتر آشنا کنیم.
تقویم محتوایی چیست ؟
آنچه در این مطلب میخوانیم
تقویم محتوایی که به آن می توانید تقویم تحریریه یا سردبیری هم بگویید، روشی خاص و منحصر به فرد برای برنامه ریزی مطالبی می تواند باشد که قرار است در کسب و کار خود پیاده کنید. شما برای اینکه بتوانید از استراتژی های بازاریابی محتوایی به نحو احسن استفاده کنید، به برنامه ریزی نیاز دارید و برای اینکه برنامه ریزی شما بتواند هدفمند باشد، باید یک زمان بندی را در نظر بگیرید و این زمانبندی را در این تقویم باید دنبال کنید.
به عنوان مثال، افرادی که در زمینه تولید محتوا در شیراز یا در هر شهر دیگری فعالیت میکنند، به خوبی می دانند که باید زمان تولید و انتشار یک محتوا را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص کنند تا به بازدهی مورد نظر خود برسند. این چنین است که تولید محتوا با یک نظم و استمرار قابل قبول قادر خواهد بود موفقیت یک پروژه را تضمین کند.
طبق اطلاعات به دست آمده آن دسته از افرادی که به دانلود تقویم محتوایی می پردازند با انگیزه بیشتری به مدیریت کسب و کار خود می پردازند؛ چرا که همه چیز زمانبندی شده بوده و بدون اتلاف وقت اقدامات لازم انجام میدهند. امروزه با وجود نمونه های تقویم و ساخت راحت آن، استراتژی های بازاریابی را به نحو احسن میتوان مدیریت و کنترل کرد.
نمونه تقویم محتوایی
نمونه تقویم محتوایی به شما کمک میکند که اگر خود تمایل به ساخت این چنین تقویمی دارید، به راحتی وارد عمل شوید، امروزه با پیشرفت تکنولوژی کاربران فضای مجازی به اهمیت تقویم تحریریه یا محتوایی پی برده اند. شما باید در ابتدا نیاز خود را بررسی کنید و سپس اگر قصد دارید، تقویمی را به صورت اختصاصی تهیه کنید یا اینکه به دانلود نمونه تقویم محتوایی از رویال سایت اقدام کنید.
دانلود تقویم محتوایی
امروزه با استقبال کاربران از تقویم های محتوایی شما عزیزان می توانید به دانلود تقویم محتوایی از این صفحه بپردازید. بدون شک، همه کسب و کارها در هر حوزه ای باید تقویم محتوایی در اختیار داشته باشند تا به موفقیتی که مدنظر دارند در فضای مجازی دست پیدا کنند. بدون داشتن تقویم هیچ استراتژی پیاده سازی نخواهد شد و به همین دلیل، برای دانلود تقویم سردبیری یا محتوایی میتوانید هم اکنون از رویال سایت اقدام کنید.
چگونه تقویم محتوایی درست کنیم ؟
شما به راحتی با مشاهده نمونه تقویم محتوایی قادر خواهید بود که خود یک تقویم اختصاصی محتوایی را تهیه کنید. برای ساخت این تقویم مراحلی را دنبال کنید که ما به صورت مختصر ولی مفید در ادامه با شما صحبت می کنیم. مراحل اصلی برای ساخت تقویم تحریریه یا محتوایی شامل:
1.مشخص کردن اهداف
شما باید اهداف خود را در ابتدا مشخص کنید. حقیقتاً اولین مرحله مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوایی است. اگر در این مرحله کم و کاستی وجود داشته باشد، دیگر مراحل برای شما کمی سخت خواهند بود. شما باید با خود فکر کنید که هدف اصلی شما دقیقاً چیست؟ یعنی در پستهای وبلاگی قرار است چه چیزی بنویسید یا در شبکه های اجتماعی قرار است برای چه فعالیتی رنامهریزی داشته باشید؛ چرا که تنها در صورت داشتن هدف، شما میتوانید به کسب درآمد بیشتر بیندیشید.
هر محتوایی تنها زمانی که هدف خاصی را به دنبال داشته باشید، این قدرت را دارد تا به شما کمک کند که به بازدهی چیزی که فکر کنید و به دنبال آن هستید، شما را برساند. به عنوان مثال بسیاری از افراد هدف خود را افزایش ترافیک سایت در نظر میگیرند، برخی دیگر به دنبال وفاداری مشتریان هستند. افرادی هم هستند که تنها قصد دارند اعتماد کاربران خود را به دست آورند.
2.لیست ایده ها
مرحله دوم آماده کردن یک لیست از ایدههای مناسب است. لطفاً ایده های کاملاً منطقی را انتخاب کنید؛ چرا که برخی از ایدهها تنها در رویا میتوان با آن ها سروکار داشت. البته همه ما تلاش می کنیم تا به آنچه که رویای ما است، دست پیدا کنیم ولی به هر حال، در اینجا شما باید یک لیست از ایده های منطقی و اصولی خود را تهیه کنید.
باید فکر کنید که مخاطب دقیقاً با چه چیزی ترغیب می شود و چه محتوایی می تواند جذاب و مفید باشد؛ زیرا در بازاریابی محتوا شناخت مخاطب مهم ترین چیزی است که می تواند شما را در مسیری که انتخاب کرده اید موفق کند. در این شرایط بهتر است کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید و از سایتهای پرسش و پاسخ استفاده کنید. برخی از افراد هم از هوش بالای خود استفاده می کنند و از نظرات کاربران و کامنت های آن ها کمک می گیرند.
3.شناخت هسته محتوا
مرحله سوم مشخص کردن بدنه اصلی محتوا یا هسته محتوا است؛ چون که شما اهداف خود را مشخص کرده و ایده ها را هم دسته بندی کرده اید. حال به این موضوع فکر کنید که دقیقاً تمرکز شما روی چه چیزی است و قرار است از اهمیت کدام ایده برای سودآوری و کسب درآمد استفاده کنید. به قول معروف شما باید هسته محتوا را پیدا کنید.
آن چیزی که شما ارائه میدهید محتوا است و آن چیزی که مخاطب میخواهد موضوع است و زمانی که این دو با یکدیگر ادغام می شوند هسته محتوا را ایجاد می کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که هسته محتوا باعث میشود تا شما با ترافیک بیهوده روبرو نشوید و با خطر دام محتوای تبلیغاتی مواجه نشوید، منظور از دام محتوای تبلیغاتی یعنی اینکه اگر تمام محتوای شما در سایت یا شبکه اجتماعی فقط در مورد تعریف و تمجید خدماتی باشد که ارائه می دهید، کاربر دلسرد خواهد شد و نمی تواند به شما اعتماد کند.
4.بررسی قیف بازاریابی
مرحله بعدی که مرحله چهارم در تقویم محتوایی است، بررسی قیف بازاریابی محتوا است. قیف بازاریابی محتوا به این معنی است که کاربر بعد از آشنایی با برند یک مراحلی را باید طی کند تا بتواند محصول آن برند را خریداری کند. این مرحله شامل سه دسته یعنی آگاهی، بررسی و تبدیل است.
آگاهی
اولین و بالاترین مرحله قیف بازاریابی آگاهی است. شما از طریق محتوای خود میتوانید به مخاطب القا کنید که سعی در رفع نیاز او دارید. در مرحله آگاهی باید اعتماد مخاطب خود را به دست آورید. اصولاً در این مرحله از ویدیوهای آموزشی، پست های شبکه اجتماعی، پادکست و پست های وبلاگی می توان استفاده کرد.
بررسی
نوبت به بررسی و ارزیابی می رسد که مشتریان بالقوه در این مرحله جای می گیرند. کم کم شما قصد دارید مشتری را برای خرید آماده کنید و در این مرحله غیر مستقیم در مورد فروش محصولات خود صحبت می کنی.د میتوان از راهنمای محصول، کد تخفیف و موارد این چنینی دیگر در این مرحله استفاده کرد.
تبدیل
سپس آخرین مرحله یعنی تبدیل، مهم است. در این مرحله مخاطب به مشتری تبدیل شده است. شما باید در این مرحله محتوایی را ارائه دهید که مشتری قادر نباشد آن را رد کند. یعنی در مورد مزایا، ویژگیها و خصوصیات اصلی محصول خود صحبت کنید؛ همچنین توضیح شرایط فروش، مقایسه و نقد و بررسی محصول را از جمله انواع محتواهایی می توان در نظر گرفت که در این مرحله مورد استفاده قرار می گیرند.
5.تعیین وظایف اعضاء
مرحله پنجم در نمونه تقویم محتوایی معمولاً مشخص کردن مسئولیت افرادی است که در تیم محتوایی فعالیت می کنند.هر کدام از اعضاء تیم شما قطعاً وظایف خاص خود را دارند. اینکه شما بدانید دقیقاً باید از چه افرادی استفاده کنید و چه نیازی را در تیم خود رفع کنید بسیار موضوع مهمی است.
نویسنده محتوا، ویراستار، متخصص سئو، گرافیست و مسئول شبکههای اجتماعی همگی افرادی هستند که شما باید در تیم محتوایی خود از آنها استفاده کنید، البته استراتژیست محتوا هم یکی دیگر از افرادی است که باید در تیم خود داشته باشید.
6.ساخت ابزار
مرحله ششم مربوط به ساخت یک ابزار برای تقویم محتوایی است. به عنوان مثال اکسل یکی از بهترین ابزارهایی است که شما میتوانید استفاده کنی. اکسل نیاز به تخصص خاصی ندارد و در کم ترین زمان ممکن باعث می شود تا شما جدولهای ساده و کارآمدی را تهیه کنید. ابزارهای دیگری نظیر تسکولو، Asana، Terllo، Google Calendar، Google Sheets و… وجود دارند که هر کدام مزایا و خصوصیات خود را به نمایش می گذارند.
7.وارد کردن اطلاعات
مرحله هفتم وارد کردن اطلاعات مورد نیاز است. شما باید حالا برنامه ریزی محتوایی خود را وارد تقویم کنید. البته نکاتی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید.
به روز کردن لیست
اولین نکته این است که شما باید از یک فیلد اختصاصی استفاده کنید که با آن عنوان پست ها میگویند. همیشه در تقویم محتوایی خود پستهای قدیمی خود را در یک لیست نگه دارید و به روز کردن آنها را دست کم نگیرید؛ چرا که طبق تحقیقاتی که به دست آمده برای افزایش ترافیک بسیار کارآمد هستند.
توضیحات
نکته مهم بعدی مشخص کردن یک فیلد دیگر برای توضیحات است. هر چقدر توضیحات شما واضح تر باشد، ارتباط بین اعضاء تیم بهتر خواهد بود.
زمان انتشار
نکته بعدی توجه به زمان انتشار است. اینکه شما هر هفته، هر روز یا هر ماه در یک تاریخ خاص قرار است در مورد چه موضوعی صحبت کنید را باید با یک تاریخ خاص مشخص کنید.
فرد انجام دهنده
اینکه چه فردی باید این کار را انجام دهد را هم باید در تقویم تحریریه خود درج کنید تا تمام اعضا با وظایف خود کاملاً آشنا و واقف باشند.
کانال انتشار
معمولاً فیلدی دیگر برای کانال انتشار وجود دارد که این خود موضوع بسیار مهمی در تقویم محتوایی به شمار می آید که میتواند از شلوغی و هرج و مرج تقویم جلوگیری کند.
نوع محتوا
آن دسته از افرادی که با ماهیت این موضوع که تولید محتوا چیست آشنا هستند، میدانند که تولید محتوا نباید به گونه ای باشد که کاربر را خسته کند، زیرا متنهای طولانی جذابیت خود را از دست می دهند و به همین دلیل، در تقویم باید فیلدی را هم مشخص کرد که نوع محتوا را بتوان در آن به راحتی مشخص کرد.
دسته بندی
اینکه قرار است چه چیزی نوشته شود و برای چه پست یا چه سایتی و در چه زمانی منتشر شود هم جزء موضوعات مهم است. دستهبندی را هم نباید نادیده گرفت؛ زیرا هر دسته ای یک موضوع خاص را به خود اختصاص می دهد.
شخصیت مخاطب
سپس نوبت به پرسونای مخاطب است که این باعث میشود تا شما کاربران هدف خود را مشخص کنید.
هدف محتوا
هدف پستو محتوا هم نباید از یاد برود؛ چرا که هر پست جدیدی یک هدف خاص را دنبال دارد و شما در تقویم محتوای خود باید تمام این اهداف را مشخص کنید.
8.بررسی عملکرد
آخرین مورد هم در ساخت تقویم اختصاصی محتوایی بررسی وضعیت و عملکرد محتوا است؛ چرا که بعد از انتشار مطالب شما باید عملکرد را هم بررسی کنید و به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. تنها در این صورت است که نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و به بهبود آن ها کمک خواهید کرد.
سخن پایانی
در مورد نحوه ساخت، نمونه و دانلود تقویم محتوایی به صورت مختصر ولی مفید که خارج از حوصله کاربر نباشد با شما صحبت کردیم. شما برای اینکه بتوانید نظارت بهتر و دقیق تری روی فعالیت های تیم خود داشته باشید، در بازاریابی محتوا قطعاً به چنین تقویمی نیاز دارید. تولید محتوا یکی از ارکان مهم در جذب مخاطبین فضای اینترنت است که از اهمیت آن هرچه بگوییم قطعاً کم گفته ایم.
بدون دیدگاه