چگالی کلمات کلیدی چیست ؟

چگالی کلمات کلیدی (keyword density) چیست؟ابزار محاسبه چگالی

چگالی کلمات کلیدی؛ یکی از مهمترین بخش هایی که در سئو محتوای سایت مهم است استفاده به اندازه از کلمات کلیدی متناسب است. بهتر است از اول این ماجرا را توضیح دهیم تا به خوبی متوجه شوید. در گذشته نویسندگانی که در حال تولید محتوای سئو شده بودند تا جایی که می توانستند از کلمات کلیدی پشت سر هم استفاده می کردند که این کار نیز در گذشته بازدهی خوبی هم داشت و حتی برخی زمان ها آنها البته ناخودآگاه تعداد زیادی از کلمات کلیدی را در کنار هم قرار میدادند.

اما در حال حاضر استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی غیر مجاز است و حتی می تواند سایت شما را دچار کیوورد استافینگ کند که اگر هم سایت شما دچار این مشکل شود نه تنها مخاطبین خود را از دست می دهید بلکه موتور های جستجو نیز سایت شما را جریمه می کنند.

بعد از منسوخ شدن استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی معیاری به نام چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) به پیش آمد که به شما راهنمایی می کند تا به درستی از کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر بخواهیم به طور خیلی خلاصه چگالی کلمات کلیدی را تعریف کنیم می توانیم بگوییم که چگالی کلمات کلیدی؛ به تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی خاص نسبت به تمامی کلمات استفاده شده در محتوای صفحه وب سایت گفته می شود که با درصد نیز اندازه گیری می شود.

در این نوشته از رویال سایت به طور کامل چرایی و نحوه استفاده و حتی ابزار مورد نیاز برای اندازه گیری چگالی کلمات کلیدی را بررسی می کنیم تا شما نیز به خوبی این فاکتور مهم سئو را آموزش ببینید.

چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) چیست؟

چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) چیست؟

چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) همانطور که در بالا به طور خلاصه گفته شد؛ به تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی خاصی در محتوای وب صفحه از وب سایت نسبت به تمامی کلمات محتوا گفته می شود که مقدار آ با درصد نمایش داده می شود. البته به چگالی کلمه کلیدی؛ فراوانی کلمه کلیدی نیز گفته می شود.

همانطور که گفته شد مقدار چگالی کلمه با درصد اندازه گیری و نمایش داده می شود که هر چقدر مقدار آن بالا تر باشد یعنی بیشتر کلمه کلیدی در محتوا استفاده شده و هر چه نیز کمتر باشد یعنی کلمه گلیدی در محتوا کم استفاده شده و محتوا هنوز نیاز به بررسی و بهینه سازی دارد. به طور کلی چگالی کلمه کلیدی به ما نمایش می دهد که کلمه کلیدی ما به اندازه X% در محتوای صفحه نسبت به کل محتوا استفاده شده است.

اگر شما همچنان در حال تولید محتوایی مرتبط و طراحی بهینه ای هستید نباید از استفاده و رتبه بندی مناسب کلمات کلیدی نیز قافل شوید. بررسی و دقت در استفاده از کلمات کلیدی در سئو محتوا های تولید شده به شما هرچه بیشتر کمک می کند محتوای سایت شما در نتایج (SERP) گوگل رتبه بهتری را کسب کند.

چطور چگالی کلمات کلیدی محاسبه می شوند؟

چطور چگالی کلمات کلیدی محاسبه می شوند؟

چگالی کلمات کلیدی با یک فرمول ساده قابل محاسبه است شما می توانید به راحتی میزان آن را استفاده کنید. تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید؛ این است که تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کرده اید و تعداد کل کلمات محتوا را در فرمول زیر قرار دهید و محاسبه کنید.

حتما بخوانید  نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

فرمول محاسبه چگالی کلمه کلیدی : تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتوا / تعداد کلمات استفاده شده در کل محتوا  * 100

شما باید تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی که در محتوا استفاده شده را بر تعداد کل کلمات محتوا تقسیم کرده و پاسخ بدست آمده را در 100 ضرب کنید.

یک مثال : برای اینکه شما بهتر متوجه شوید یک مثال نیز از محاسبه چگالی کلمه کلیدی آماده کرده ایم.

تصورت کنید محتوای شما دارای 2000 کلمه است و در آن به تعداد 20 بار هم از کلمه کلیدی استفاده کرده اید.

Keyword Density : 20 / 2000 = 0.01 * 100 = %1

در  این صورت چگالی کلمه کلیدی شما نسبت که کل محتوا 1 % است. اول تعداد تکرار کلمه کیدی را تقسیم بر کل کلمات کرده که عدد 0.01 به دست آمد و بعد این عدد را در صد ضرب کرده و عدد 1 به دست آمد که میزان چگالی کلمه کلیدی ما در این محتوا 1% است.

هرچه درصد کلمه کلیدی استفاده شده در محتوا از میزان چگالی بالاتری برخوردار باشد بهتر است اما نمی توان هم گفت که این کار کافی است. محتوایی که تولید می شود باید در اولین گام با کیفیت و پاسخگوی کاربر باشد و در مرحله بعد از کلمه کلیدی نیز به اندازه و بهینه استفاده شده باشد. البته همانطور که گفته شد اگر به تعداد زیاد نیز از کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید ممکن است سایت شما توسط گوگل و موتور های جست و جو جریمه شود.

روش های دیگری نیز برای اندازه گیری چگالی کلمه کلیدی تاستفاده شده در محتوا وجود دارد اما بهترین و سا ده ترین روش استفاده از همین فرمولی است که در بالا از آن نام برده ایم.

اگر چگالی کلمه کلیدی زیاد باشد چه تاثری روی سئو می گذارد ؟

اگر چگالی کلمه کلیدی زیاد باشد چه تاثری روی سئو می گذارد ؟

همانطو که در اوایل محتوا نیز به آن اشاره کردیم بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر از تعداد دفعات زیادی از کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنند محتوایی بهینه و سئو شده دارند اما این تفکر کاملا اشتباه است البته در اوایل پاسخگو بود به طوری که نویسندگان محتوا در وب سایت ها تا جای ممکن کلمه کلیدی را در محتوا تکرار می کردند که گاهی در هر پاراگراف حدود 10 کلمه کلیدی پیدا می شد. حتی اسفاده از این روش باعث بی معنا شدن جملات و پاسخگو نشدن محتوا می شد.

به همین دلیل نیز گوگل بعد از متوجه شدن این موضوع معیار های رتبه بندی و برسی محتوا را تغییر داد و اکنون گوگل به گونه ای محتوا ها را برسی می کند که اگر محتوای شما همزمان پاسخگو و مرتبط با موضوع مورد نظر کاربر در جست و جو بود آن زمان محتوای شما را رتبه بندی می کند.

امروزه اگر زیادی و بی هدف از کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنید ممکن است سایت شما دچار جریمه موتور های جست و جو شود که در ادامه همراه با خود سئو کلاه سیاه را همراه می کند که در نتیجه باعث حذف سایت شما از میان نتایج SERP گوگل شود.

عبارتی به نام بمباران کلمات کلیدی نیز در محتوا وجود دارد که در صورتی اتفاق می افتد که بیش از حد از کلمه کلیدی در محتوا استفاده شود و محتوا دارای چگالی کلمه کلیدی بالایی باشد. این عبارت نام دیگر همان کیوورد استافینگ است که همه فکر می کنند اگر از این ترفند استفاده کنند در بالاترین نتایج جست و جو قرار می گیرند اما همانطور که گفته شده بود این کار نتیجه ای عکس در پیش دارد.

حتما بخوانید  با بک لینک قوی، سایت رو به صدر نتایج گوگل برسون!

چه میزان چگالی کلمه کلیدی در محتوا مناسب است ؟

چه میزان چگالی کلمه کلیدی در محتوا مناسب است ؟

به طور کلی نمی توان گفت که دقیقا چه مقدار چگالی کلمه کلیدی برای محتوا مناسب است اما بهتر است این گونه چگالی کلمه کلیدی را در نظر بگیری که معیاری است برای دوری ما از کیوورد استافینگ، باید به این توصیه که می گوید از کیوورد استافینگ فاصله بگیر استفاده کنیم تا بتوانیم به راحتی چگالی کلمه کلیدی مناسبی برای محتوای خود در نظر بگیریم.

اکثریت سئو کار های حرفه ای پیشنهاد می کنند که در هر 100 کلمه 1 یا 2 بار از کلمه کلیدی استفاده شود. البته همانطور که گفته شد میزان چگالی کلمه کلیدی مناسب برای محتوا دقیق نیست و نمی توان آن را به صورت دقیق بیان کرد اما اتفاق نظر های مختلفی بین این معیار وجود دارد که خود گوگل نیز اعلام کرده که در یک صفحه در گوگل باید حدود 1 تا 2 درصد از چگالی کلمه کلیدی برخوردار باشد.

البته نگران نباشید چون گوگل خیلی دقیق محتوا ها را چک می کند با دقت هرچه تمام تر محتوای صفحات را بررسی می کند، گوگل حتی به 0.5% چگالی کلمه کلیدی هم امتیاز می دهد.

چطور از زیاد شدن چگالی کلمه کلیدی در محتوا جلوگیری کنیم ؟

چطور از زیاد شدن چگالی کلمه کلیدی در محتوا جلوگیری کنیم ؟

برای اینکه بتوانید از زیاد شدن چگالی کلمه کلیدی در محتوای خود جلوگیری کنید باید از کلمات کلیدی مختلفی در محتوای خود استفاده کنید.

بکذارید کمی واضح تر توضیح دهیم؛ هر کلمه ای دارای چندین کلمه مشابه و هم معنی است، کلمات کلیدی نیز همین ویژگی را دارد شما می توانید از کلمات مشابه آنها نیز در محتوا استفاده کنید که به این کلمات ، کلمات کلیدی فرعی یا هم معنی نیز گفته می شود. این ترفند ترفندی است که شما می توانید به جای استفاده تنها از کلمه کلیدی از کلمات کلیدی فرعی نیز استفاده کنید و احتمال رخ دادن کیوورد استافینگ را نیز کاهش دهید.

مثالی برای درک بهتر : تصور کنید شما صاحب یک کسب کار هستید که کار سئو سایت تخصصی انجام می دهید در حالی که بهترین کلمه کلیدی برای کسب و کار شما (سئو سایت) است ممکن است از این کلمه زیادی در محتوا استاده کنید که می تواند باعث افت عملکرد سئو صفحه شما شود.

بهتر است از کلمات فرعی مانند “سئو سایت در شیراز” و “شرکت سئو حرفه ای” نیز استفاده کنید. استفاده از این نوع کلمات باعث می شود شما تمرکزتان را روی کلمه کلیدی اصلی گذاشته و همزمان نیز از این کلمات در جاهای مختلف محتوا استفاده کنید.

استفاده از کلمات هم منی فواید بسیاری دارد و فقط جلوگیری از تکرار زیاد کلمه کلیدی اصلی نیست. یکی از بهترین فواید آن نیز این است که شما می توانید مخااطبین مختلفی را با جستجو های متفاوتی را دریافت کنید. به عنوان مثال کلمه سئو سایت در شیراز می تواند کسب و کار های شیرازی را نیز به سمت شما جذب کند.

نکته مهم ! علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی و هم معنی های آن تعداد کلمات محتوا نیز برای رتبه گیری مهم است به طوری که خود گوگل اعلام کرده که محتوا های با طول محتوای 300 کلمه یا کمتر رتبه های کمتری را از آن خود کنند.

حتما بخوانید  الگوریتم کبوتر گوگل چیست ؟

چطور کلمه کلیدی را در محتوا پخش کنیم ؟

چطور کلمه کلیدی را در محتوا پخش کنیم ؟

چگالی کلمات کلیدی بسیار مهم است و همانطور که گقته شد کلمات کلیدی باید به شکلی در محتوا به کار برده شوند که بسیار معمولی جلوه کرده و باعث بهم ریختگی ساختار جمله بندی ها نیز نشوند.

در ادامه بخش های مختلفی از یک محتوای سئو شده را به شما معرفی می کنیم که شما می توانید برای پخش کردن کلمات کلیدی و متناسب سازی چگالی کلمات کلیدی در محتوا از آنها استفاده کنید:

  • عنوان محتوا
  • تگ های H1 تا H3
  • نوشته یا محتوای اصلی
  • آدرس سایت : در این بخش معمولا بهتر است از کلمات انگلیسی و کوتاه استفاده شود.
  • قرار دهی Alt text مناسب برای تصاویر موجود در محتوا
  • لینک های داخلی 
  • عنوان و توضیحات متا

اگر در این بخش ها کلمه کلیی محتوای خود را پخش کنید دیگر نمی خواهد نگران جریمه گوگل باشد.

ابزار های محاسبه چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)

ابزار های محاسبه چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)

محاسبه چگالی کلمات کلیدی را شما می توانید از طریق ابزار های مختلفی انجام دهید البته بدون ابزار مخصوص نیز این کار قابل انجام است اما زمانی که محتوا های زیادی را پشتیبانی می کردید دیگر زمان حرفه ای شدن و استفاده از ابزار های حرفه ای نیز است تا هم بتوانید به روند کار های خود سرعت بدهید و هم محتوا های حرفه ای تر تولید کنید.

زمانی که سایت ما گسترده شود و از محتوا های بسیاری پشتیبانی کند دیگر زمان استفاده از ابزار های اندازه گیری چگالی کلمات کلیدی است که در ادامه 3 نمونه از بهترین های آنها را معرفی می کنیم.

  1.  SEO Review Tools Keyword Density Checker
  2. Copywritely Keyword Density Checker
  3. SEOBook Keyword Density Analyzer

البته شما علاوه بر استفاده از این ابزار ها می توانید از طریق ابزار حرفه ای و همه جانبه Rank Math SEO نیز چگالی کلمات کلیدی محتوای خود را متوجه شوید. اگر این ابزار را روی وب سایت خود فعال کرده بشید به تنظیمات سئویی که در انتهای بخش اضافه سازی نوشته ها وجود دارد بر می خورید که در آخر هر محتوا فاکتور هایی را برای اندازه گیری سئو به شما نماش داده است که یکی از همین گزینه ها چگالی کلمه کلیدی است و شما می توانید از طریق این گزینه به راحتی چگالی کلمه کلیدی استفاده شده در محتوا را بررسی کنید.

سخن آخر

“چگالی کلمات کلیدی” از مهمترین بخش های سئو است که اگر به آن توجه نشود می تواند به تنهایی یک سایت قدرتمند را نابود کند. ایجاد تعادل بین محتوا و کلمات کلیدی استفاده شده در آن از مهمترین دغدغه های یک سئو کار است که برخی از آنها زیادی به آن باج داده برخی نیز اصلا به آن توجه نمی کنند. هر کسب و کاری که به رتبه خود در نتایج SERP اهمیت می دهد باید به چگالی و میزان  استفاده از کلمه کلیدی در محتوا های خود بسیار دقت کند تا در بالاترین نتایج گوگل قرار بگیرد.

اگر نیاز به یک تولید محتوای حرفه ای نیز دارید می توانید از خدمات تولید محتوا در شیراز ما نیز در رویال سایت کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *