گوگل به عنوان یکی از مهم ترین موتورهای جستجو شناخته می شود که از الگوریتم های مختلف برای ارائه خدماتی بهتر استفاده می کند. یکی از انواع این الگوریتم ها، الگوریتم موبایل گدون است که تاثیر مستقیم بر روی جستجو توسط تلفن های همراه دارد. در این با ما همراه باشید تا به معرفی این الگوریتم بپردازیم. در انتهای این مطلب شما به عنوان یک کاربر با الگوریتم Mobilegeddon کاملا آشنا شده و میتوانید از آن در طراحی سایت در شیراز نیز استفاده کنید.
معرفی الگوریتم موبایل گدون گوگل
آنچه در این مطلب میخوانیم
ماموریت اصلی گوگل همیشه ارائه محتوای مرتبط با جستجوی کاربرانش بوده است. این موضوع باعث می شود تا افراد به راحتی با جستجو کلمه و یا عبارت مورد نظر خود به طور مستقیم با مرجع مورد نظر رو به رو شوند. به طور متوسط، 88 درصد از ترافیک گوشی های هوشمند از جستجوی محلی می آید. به منظور بهبود تجربه جستجو برای کاربران، گوگل تصمیم بر این داشته تا جستجوها را با توجه به وسیلهای که از آن برای این کار استفاده میشود (سیستمهای کامپیوتری یا تلفن همراه) بهینهتر کند.
از این رو در 21 آوریل 2015، گوگل الگوریتم رتبه بندی جدیدی را منتشر کرد که بر گوشی های هوشمند تاثیر می گذارد و برای تقویت صفحات سازگار با موبایل در نتایج جستجوی Google طراحی شده است، به نام الگوریتم موبایل گدون. به بیان ساده، وقتی شخصی چیزی را در یک دستگاه تلفن همراه جستجو می کند، سایت های سازگار با موبایل نسبت به سایت هایی که اینطور نیستند رتبه بندی بالا تری خواهند داشت. اصطلاح mobilegeddon توسط وب مسترها و توسعه دهندگان وب برای تعریف تاثیر این تغییر سیستم بر مشاغل در هر اندازه و زبان ابداع شد.
نکات مهم در رابطه با الگوریتم گدون گوگل
در رابطه با الگوریتم موبایل گدون نکات بسیار مهمی وجود دارد که افراد باید آن ها را مد نظر قرار دهند. این نکات عبارت اند از:
- مهم است که به یاد داشته باشید که این تغییر الگوریتم فقط بر جستجو های انجام شده در دستگاه های تلفن همراه است و در رایانه های رومیزی یا لپ تاپ تاثیر نمی گذارد.
- این واقعیت همچنان پابرجاست که یافتن وبسایتهایی که محتوای مناسب تلفن همراه ندارند، برای کاربران از طریق جستجوی Google به طور فزایندهای دشوار خواهد شد. می توانید از آموزش سئو در شیراز کمک بگیرید تا سایت شما با توجه به الگوریتم mobilegeddon بهینه سازی شود.
- نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که این الگوریتم برای سخت تر کردن بازاریابی دیجیتال برای مشاغل ایجاد نشده است، بلکه برای برآورده کردن خواسته های مصرفکننده ایجاد شده است.
چه چیزی یک سایت را موبایل پسند یا ریسپانسیو می کند؟
حال که با این الگوریتم آشنا شدید، برای این که بتوانید به درستی “الگوریتم موبایل گدون” بر روی سایت خود پیاده کنید، می بایست سایت خود را حتما تبدیل به یک سایت موبایل پسند کنید. حال یک سایت موبایل پسند چه خصوصیاتی دارد؟ خصوصیات یک سایت مناسب تلفن همرا و الگوریتم گدون عبارت اند از:
- از نرم افزارهایی که در دستگاه های تلفن همراه رایج (معروف به فلش) به خوبی رندر نمی شوند، اجتناب کنید.
- از فونت و اندازه ای برای متن سایت استفاده کنید که بدون نیاز به بزرگنمایی، کاربر بتواند آن را بخواند.
- اندازه محتوا مطابق با صفحه نمایش باشد تا کاربر مجبور نباشد به صورت افقی پیمایش کند
- پیوندها به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشند تا بتوان به راحتی روی پیوند صحیح ضربه زد.
هدف گوگل از ارائه الگوریتم موبایل گدون چه بوده؟
قصد گوگل این است که استفاده از الگوریتم موبایل گدون ، یک وب سایت برای تلفن همراه را به عنوان سیگنال رتبه بندی آغاز کند، به طوری که وب سایت هایی که تجربه کاربری خوبی از تلفن همراه ارائه می دهند در نتایج جستجو، در اولویت قرار بگیرند. طرف دیگر این است که وب سایت هایی که به کاربران تلفن همراه پاسخ نمی دهند رتبه بندی خود را از دست خواهند داد. بنابراین، نباید به الگوریتم جستجوی سایت تلفن همراه گوگل به عنوان یک جریمه برای سایت هایی که از بهینه سازی کمتری برخوردارند نگاه کرد. (مانند بهروزرسانی های الگوریتم جستجوی پاندا و پنگوئن که تاثیر بسیار خوبی بر روی نتایج جستجو داشتند).
مهم این است که گوگل تصمیم بر این دارد که در مورد تمرکز بر تجربه کاربر تلفن همراه جدی باشد تا کسب و کارها بتوانند به خوبی خود را در نتایج جستجو جای دهند.
نکات کلیدی که گوگل در الگوریتم mobilegeddon جای داده است عبارت اند از:
- رتبه بندی موبایل به سایت هایی تعلق میگیرد که تجربه کاربری خوبی را برای مرورگرهای موبایل ارائه می دهند.
- رتبه بندی ها به صورت صفحه به صفحه (نه در سطح سایت) اعطا می شود.
- وب سایت های ریسپانسیو موبایل ترجیح داده می شوند.
- فقط نتایج جستجویGoogle و Bing تحت تاثیر قرار می گیرند (به استثنای PPC و جستجوی محلی).
- برنامه های کاربران اندروید نیز به عنوان بخشی از به روز رسانی الگوریتم تلفن همراه در نتایج جستجو دیده می شوند (حتی زمانی که کاربر آنها را نصب نکرده باشد).
- تست رایگان برای موبایل در دسترس است که بازخورد ارزشمندی را ارائه می دهد.
چگونه متوجه شویم که سایت ما در الگوریتم گدون قرار گرفته است؟
مهم است بدانیم که آیا سایت ما در الگوریتم موبایل گدون قرار گرفته است یا خیر. این گونه می توانیم متوجه شویم که آیا باید نگران سئو و طراحی سایت خود باشیم و یا خوشحال باشیم که قرار است سایت ما بازدیدهای بسیاری را از آن خود کند. ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا سایت شما تحت تاثیر قرار گرفته است، شرکت در تست Google Mobile Friendly است.
فقط آدرس دامنه وب سایت خود را در نوار وارد کنید، روی TEST URL کلیک کنید تا Google به شما بگوید که آیا سایت شما معیارهایی که , برای سازگاری با موبایل است , را برآورده می کند یا خیر. در انتها نیز اگر متوجه شدید که سایت شما از انتظارتتان خیلی دور است می توانید اقدام به خرید هاست سی پنل ارزان کنید و سپس با آموزش سئو، سایتی را برای خود داشته باشید که مطابق با انتظارتتان است.
نتیجه گیری
آشنا بودن با تمامی الگوریتم های گوگل می تواند باعث بهبود در نتایج جستجو ما شود. در این مطلب همان طور که اشاره شد، بحث تماما بر مبنای الگوریتم موبایل گدون بود. شما می توانید با توجه به نکات طلایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، سایت خود را بهینه کرده و آن را مستقیم به صدر جدول جستجوها ارسال کنید.
سلام تست موبایل فرندلی برای صفحه های مختلف سایتمو چطوری میتونم بگیریم
که بفهمم سایتم توی الگوریتم موبایل گدون هست یا نه؟؟
سلام بر شما دوست عزیز
به راحتی میتوانید به کمک ابزار mobile friendly گوگل صفحه مورد نظر خود را تست نمایید
جهت انجام تست به لینک زیر بروید
https://search.google.com/test/mobile-friendly