بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

طراحی و توسعه وب سایت یک زمینه هایی است که از زمان ظهور آن در اوایل دهه 90، تا به امروز و در سال 2022، پیشرفت های بسیاری داشته است. می توان توسعه وب سایت را یکی از محبوب ترین مهارت ها دانست. برای شروع کار در این حوزه، تسلط بر زبان های طراحی و توسعه سایت ضروری است. با این حال، به دلیل تنوع زبان های برنامه نویسی، ممکن است افراد در انتخاب زبان هایی که باید یاد بگیرند دچار سردرگمی شوند، به خصوص اگر مبتدی باشند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

در ادامه تعدادی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی یک سایت را همراه با موارد استفاده، ویژگی ها، مزایا و معایب آن معرفی خواهیم کرد. اما پیش از شروع معرفی زبان ها، پاسخ به چند پرسش ضروری است:

 

انواع زبان های برنامه نویسی

همانگونه که گفته شد، زبان های برنامه نویسی در مفهوم، ساختار و نحو متفاوت اند. در سطح انتزاعی، می  توانیم زبان  های برنامه  نویسی را در سه نوع طبقه  بندی کنیم: زبان های سطح پایین، زبان های سطح متوسط و زبان های سطح بالا.

 

1) زبان برنامه نویسی سطح پایین

زبان سطح پایین یک زبان وابسته به ماشین است. در نتیجه، رایانه ها می توانند آن را بسیار سریع تفسیر کنند، اما خواندن آن برای انسان دشوار است. مزیت زبان سطح پایین این است که پردازنده ها برای اجرای برنامه های سطح پایین به مولف یا گردآورنده نیاز ندارند، بنابراین زمان اجرا سریع آن بسیار است. 

زبان سطح پایین شامل دو نوع است: زبان سطح ماشین که یک زبان برنامه نویسی نسل اول است و در قالب binary  یا hexadecimal نمایش داده می شود و به نام کد ماشین نیز شناخته می شود. این زبان برای تبدیل کد نیازی به مترجم ندارد و می تواند مستقیما اجرا شود.

 نوع دیگر زبان سطح مونتاژ است. زبان سطح مونتاژ (Assembly) یک زبان برنامه نویسی نسل دوم است و دستورالعمل های آن برای انسان نمادین و خوانا هستند. کدهای سطح مونتاژ لازم است به زبان ماشینی تبدیل شوند. همچنین حافظه کمتر و کاهش زمان اجرا از مزایای این زبان است.

 

2) زبان های برنامه نویسی سطح بالا

حتما بخوانید  صفر تا صد انجام پایان نامه ارشد

زبان های سطح بالا یک زبان مستقل از ماشین هستند به همین سبب به زبان  های انسانی نزدیک  تر بوده و از کلمات استفاده می  کنند. در نتیجه نوشتن آن برای طراحان آسان تر خواهد بود. علی رغم آن که خواندن، نوشتن و یادگیری زبان سطح بالا آسان تر است، اما برای تبدیل کدها به زبان ماشین به یک مؤلف یا برگرداننده نیاز دارد. زبان های سطح بالا را می توان به چند مورد تقسیم کرد.

 زبان برنامه نویسی POP که بر اساس مفهوم فراخوانی رویه طراحی شده و از برنامه نویسی ساخت یافته مشتق شده است. در زبان POP، یک برنامه به رویه هایی به نام روتین/توابع تقسیم می شود و این اجازه می دهد تا یک کد در قسمت های مختلف، مجدد استفاده شود. 

زبان برنامه نویسی OOP دیگر نوع زبان سطح بالا است که بر اساس اشیاء  طراحی شده است، بدین معنا که برنامه ها به بخش هایی به نام اشیاء تقسیم می شوند. یکی از ویژگی  های مهم زبان OOP اجرای مفاهیم دنیای واقعی است. مزیت این زبان آسانی استفاده، اجرا، اصلاح و اشکال  زدایی کدهای آن است. آنها همچنین سریع و کارآمد هستند. زبان طبیعی دیگر زبان سطح بالا است. ماشین ها از زبان طبیعی برای درک و تفسیر زبان انسان استفاده می کنند. برای اجرای وظایفی مانند ترجمه، شناسایی موجودیت نامگذاری شده، خلاصه سازی خودکار و… استفاده می گردد.

 

3) زبان برنامه نویسی سطح متوسط

زبان های سطح متوسط همانطور که از نام آن ها مشخص است، در سطحی میان برنامه نویسی سطح پایین و سطح بالا قرار می گیرد. این نوع بیشتر یک زبان کاربرپسند است که از برنامه نویسی سطح بالا پشتیبانی می کند اما در عین حال نزدیک به زبان سطح ماشینی نیز باقی می ماند.

  • HTML

HTML که مخفف عبارت HyperText Markup Language  می باشد، پایه و اساس طراحی و توسعه وب و شاید اولین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت است که هر طراحی باید با آن آشنا باشد. بر اساس نظرسنجی ها، HTML دومین زبان پرکاربرد در سال 2020 است و اگر چه این یک زبان برنامه نویسی کامل نیست، اما زبان استانداردی است که برای ایجاد صفحات وب استفاده می شود.
 HTML ساختار صفحات سایت را فراهم می کند و مسئول قالب بندی مناسب متن و تصاویر است. همچنین اجرای آن بسیار سبک و سریع صورت می گیرد. به همین نسبت، یادگیری آن نیز آسان بوده و توسط همه مرورگرها و به صورت رایگان پشتیبانی می شود. تنها نقص موجود در زبان HTML، ثابت بودن زبان و عدم امکان ایجاد صفحات پویا است. همچنین برای طراحی و توسعه یک صفحه سایت ساده با آن، نیاز به نوشتن کدهای زیادی می باشد.

حتما بخوانید  در تسخیر فرمانروا آمیگدال

 

  • CSS

CSS نیز یکی دیگر از زبان های اصلی است که هر توسعه دهنده ای باید بداند. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است و اغلب با HTML برای کنترل سبک و استایل یک صفحه سایت استفاده می شود. ترکیب HTML و CSS را مادر تمامی زبان های برنامه نویسی می نامند. اندازه، رنگ و موقعیت همه عناصر در یک صفحه وب توسط CSS تعیین می شود. این زبان حالت پلکانی دارد، به این معنا که در سراسر یک صفحه، از بالا به پایین کاهش می یابد. 

همچنین از طراحی وب سایت واکنشی یا responsive پشتیبانی می کند. CSS یک زبان ساده و مبتدی پسند است که سرعت بارگذاری صفحه را بهبود می بخشد. اما در برخی از مرورگرها با مشکل اجرا مواجه است و به دلیل داشتن سطوح مختلف مانند CSS، CSS2 و CSS3 ممکن است کاربران را دچار سردرگمی کند.

 

  • JavaScript

نظرسنجی ها، جاوا اسکریپت را به عنوان رایج ترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده در جهان ثبت کرده اند. یکی از دلایل محبوبیت این زبان، قابل استفاده بودن برای طراحی فرانت اند و بک اند می باشد. این زبان برای افزودن رفتار و تعامل به صفحات سایت استفاده می شود و همچنین شامل چندین کتابخانه و چارچوب است.
 جاوا اسکریپت انتخاب مورد علاقه طراحان و توسعه دهندگان برای ایجاد عناصر صفحه پویا مانند دکمه های قابل کلیک یا گرافیک های متحرک می باشد. از این زبان علاوه بر طراحی وب سایت، می توان برای توسعه برنامه های تلفن همراه، بازی ها و سرورهای وب نیز استفاده کرد و حتی قابل ادغام با زبان های دیگر نیز می باشد. با این حال پشتیبانی جداگانه ندارد و در مقایسه با زبان های دیگر، دارای امنیت کمتری است.

 

  • Python

پایتون یک زبان متن باز است که یادگیری و استفاده از آن آسان بوده و یکی از محبوب ترین زبان هایی است که برای طراحی و توسعه سایت استفاده می شود. برای مبتدیان و همچنین برنامه نویسان با تجربه، پایتون یک انتخاب ایده آل است. پایتون اغلب برای توسعه بک اند، داده ها، توسعه اپلیکیشن ها و اتوماسیون مورد استفاده قرار می گیرد.
 این زبان مجموعه عظیمی از کتابخانه های استاندارد دارد که برنامه نویسی با استفاده از پایتون را برای توسعه دهندگان آسان تر می کند. همچنین دارای قابلیت تایپ پویا است که ایجاد وب سایت های پیچیده را که نیاز به تغییرات مداوم محتوایی دارند برای طراحان آسان می کند. با این حال به دلیل اینکه نیازمند تفسیر و ترجمه است، اجرای آن کند می باشد.

حتما بخوانید  سفر با تور زمینی لحظه آخر به ارمنستان

 

  • Java

در سال 1990، Sun Microsystems جاوا را برای افزودن ویژگی هایی به زبان C++  توسعه داد و امروزه یکی از پرکاربردترین زبان های پشتیبان برای طراحی و توسعه وب است. این زبان از مفاهیم OOP پیروی می کند، دارای کتابخانه های غنی از ویژگی های منبع باز است و به دلیل منحنی یادگیری متوسط و بهره وری بالا، زبان خوبی برای یادگیری است. با استفاده از جاوا می توان چندین رشته را به طور همزمان اجرا کرد که به معنای حداکثر استفاده از CPU است. جاوا علی رغم قدرت بالا و قابل حمل بودنش، حافظه بیشتری مصرف می کند و در مقایسه با زبان هایی مانند C یا C++  کندتر است.

 

سخن آخر

البته موارد ذکر شده تنها زبان های رایج در طراحی سایت نیستند. زبان های دیگری مانند Typescript، Objective C، C++، SQL،PHP، C# و… از دیگر زبان های رایج در توسعه و طراحی وب سایت ها هستند که در اینجا مجال شرح آنها نیست. با این حال اگر به برنامه نویسی تحت وب مانند آموزش Html و آموزش PHP علاقه مندید یا به گروهی برای اجرای چنین زبان هایی نیازمندید، می توانید از خدمات آموزشی و اجرایی دارکوب استفاده کنید.

دارکوب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت سایت و برنامه نویسی علاوه بر ارائه دوره های آموزشی، دارای تیم متخصصی از مهندسان و طراحان است که کلیه فعالیت های مربوط به طراحی تا مدیریت وب سایت را پشتیبانی می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *