
محتوای سبز چیست ؟ محتوای همیشه سبز یا (Evergreen Content) چه مزایایی دارد ؟ اگر شما هم اسم محتوای سبز به گوشتان خوده باشد حتما این سوالات برای شما پیش آمده است. اینجا در رویال سایت ما آماده هستیم تا اطلاعات کامل و مفیدی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار بدهیم.
بحش مهمی در فرآیند سئو هر وب سایت اینترنتی را می توان محتوا نام برد ، هر وب سایت اینترنتی باید از یک استراتژی خوب و بهینه برای دیده شدن در گوگل استفاده کند که یکی از تاثیر گذار ترین اقداماتی که این کسب و کار ها می توانند انجام دهند ؛ تولید محتوای خوب و با کیفیت و همیشه جذاب است.
محتوای همیشه سبز به همین معنا است ؛ چون محتوای Evergreen Content به محتوایی گفته می شود که همیشه جذاب است و هیچ وقت نیز قدیمی و بی ارزش نمی شود. از مزایای این نوع محتوا است که شما می توانید با استفاده از این محتوا ها برای افزایش سئو و بهینه سازی نرخ پرش سایت خود نهایت استفاده را ببرید.
در ادامه این مقاله از آموزش تولید محتوا رویال سایت ما سعی کرده ایم تا تمامی موارد تاثیر گذار و مهم را درباره تولید محتوای سبز به شما همراهان ارائه دهیم.
آنچه در این مطلب میخوانیم

محتوای همیشه سبز به چه محتوایی گفته می شود ؟
محتوای همیشه سبز چیست؟ این سوال اولین سوالی است که برای تولید این چنین محتوا ها پیش می آید و شما نیز باید پاسخ آن را به طور کامل و واضح بدانید.
به طور کلی محتوای سبز به محتوایی گفته می شود که همیشه طراوت و تازگی خود را حفط کرده و هیچ وقت قدیمی نمی شود. محتوای همیشه سبز یعنی شما محتوایی تولید کنید که آن محتوا همزمان با رعایت کامل اصول سئو ، محتوایی همیشه کاربردی برای کاربران باشد.
به عنوان مثال ؛ شما یک درخت را تصور کنید که این درخت در تمامی فصل ها سرسبز است مانند درخت سرو ؛ این درخت همیشه سبز است و در هیچ فصلی خشک نمی شود و طراوت خود را از دست نمی دهد. محتوای همیشه سبز هم به همین شکل است و هیچ وقت قدیمی و تکراری نمی شود.
تعداد زیادی از محتوا هایی که تولید می شوند دارای یک تاریخ انقضا هستند یعنی فقط برای مدتی قابل استفاده هستند و می توانند بازدید بگیرند مانند اخبار که فقط در زمان های خاصی مورد توجه کاربران قرار می گیرند.
اما محتوای همیشه سبز دقیقا برعکس این نوع محتواها است چون این این محتواها همیشه قابل استفاده هستند ، مانند برخی از محتوا های آموزشی ، به عنوان مثال می توانیم روش های بهبود خواب را نام ببریم.چرا این نوع محتوا «روش های بهبود خواب» محتوای سبز است ؟
چون این محتوا همیشه برای کاربران مختلف کاربرد دارد یعنی از وقتی که این محتوا نوشته می شود هر کسی که نیاز به خواب راحت دارد می تواند از این محتوا استفاده کند اما برعس آن محتواهایی نیز مانند نتایج فینال مسابقات جام ملت های آسیا سال 2023 وجود دارند که جزو محتوا های غیر سبز هستند یعنی این محتوا فقط در زمان خاصی مورد بازدید کاربران قرار می گیرد مثلا این محتوا فقط در زمان فینال مسابقات آسیا مورد توجه کاربران قرار می گیرد.
اهمیت و مزایای تولید محتوای سبز
خب الان دیگر باید معنای کامل محتوای سبز را متوجه شده باشید. سوالی که الان برای شما پیش می آید این است که چرا از محتوای سبز استفاده کنم؟ یا مزیت استفاده از این نوع محتوا چیست ؟ از مهمترین و بهترین مزیت های این نوع محتوا ها تکراری نشدن آنها است که بر همین اساس نیز می توانند همیشه برای شما بازدید کننده جذب کنند و باعث افزایش ترافیک وب سایت شما نیز شوند.
به طور خلاصه می توان از مزایا تولید محتوای سبز این موارد را نام برد :
- افزایش ترافیک سایت
- افزایش نرخ کلیک
- بهینه سازی نرخ پرش
- افزایش نرخ ورودی ؛ کاربران جدید
- کسب رتبه بالا در نتایج سرچ گوگل
- اضافه سازی بک لینک
افزایش ترافیک سایت
شما با استفاده از محتوای سبز همان طور که در بالا گفته بودیم می توانید همیشه بازدید کاربران را برای سایت خود ، داشته باشید و همین نیز باعث افزایش ترافیک سایت می شود. شما با استفاده از این نوع محتوا ها می توانید همیشه در نظر کاربران قرار بگیرید.
افزایش نرخ کلیک
زمانی که شما دارای یک محتوای همیشه سبز هستید همواره با افزایش بازدید کاربران نرخ کلیک وب سایت شما نیز افزایش پیدا می کند. نرخ کلیک سایت همواره با ترافیک سایت عمل می کند چون هرچه تعداد کلیک های وب سایت بیشتر شود تعداد بازدید کنندگان نیز بیشتر شده است.
بهینه سازی نرخ پرش
کاربران زمانی که از هر طریقی مانند پست تکی ، مقاله ، لندینگ پیج یا … وارد وب سایت ما می شوند به هر دلیلی ممکن است وب سایت ما را سریعا ترک کنند اما این نوع محتوا چون همیشه کارآمد است به ما کمک می کند تا زمانی که کاربر محتوای کاربردی نیاز دارد در وب سایت ما بیشتر بماند. پسبا این کار می توانیم نرخ و تعداد موارد پرش و خروج از سایت را پایین بیاوریم.
افزایش نرخ ورودی ؛ کاربران جدید
شما می توانید با تولید و انتشار محتوا های سبز در وب سایت خود کاربران جدیدی نیز به دست بیاورید. چطور ؟! شما اگر یک محتوای همیشه سبز داشته باشید یعنی این محتوا هم در هر زمان و هم برای هر سنی می تواند جذاب باشد ، به طور خلاصه همیشه سرچ خور دارد و این نیز باعث افزایش نرخ ورودی کاربران می شود.
کسب رتبه بالا در نتایج سرچ گوگل
اگر محتوایی که شما در سایتتان منتشر کرده اید همزمان فاکتور های مهم سئو را نیز رعایت کرده باشد می تواند به تدریج رتبه بسیار خوبی در گوگل داشته باشد. شما می توانید با این کار علاوه بر بالا بردن رتبه این مقاله اعتبار بیشتری را از گوگل نیز دریافت کنید.
اضافه سازی بک لینک
محتوا هایی که از نوع محتوای سبز هستند همانطور که گفتیم می توانند در گوگل رتبه خوبی را از آن خود کنند و به همین دلیل نیز این نوع محتوا ها می توانند برای وب سایت شما به گونه ای سازنده یا گیرنده بک لینک باشند. معمولا وب سایت هایی که نیاز به بک لینک دارند رتبه های برتر گوگل را مورد نظر خود قرار می دهند و به همین دلیل نیز محتوای شما می تواند بک لینک های زیادی نیز از این روش به دست بیاورد.

اصول و قوانین نوشتن محتوای سبز
شما برای تولید محتوا های سبز باید یک سری اصول را در نحوه نوشتن محتوا رعایت کنید و توجه زیادی به آنها داشته باشید تا شما بتوانید یک محتوای سبز را به خوبی تولید کنید و رتبه خوبی را نیز بعد انتشار در گوگل بگیرد. محتوا های سبز تمرکز زیادی بر روی کلمات کلیدی و پر سرچ نیز دارند به طوری که شما باید در اول کلمات کلیدی موبوط به حوزه خود را پیدا کنید و بعد از آن به دنبال پیدا کردن موضوع سبز باشید.
موضوع سبز نیز به این معناست که شما باید موضوعی را که می خواهید ، در مورد آن تحقیق کرده و آن را بنویسید و منتشر کنید باید همواره از ترند های روز دور باشد چون ترند های روز همیشگی نیستند و موقت هستند ، شما باید به دنبال موضوعاتی بروید که همواره در موقعیت های مختلف دارای نرخ کلیک بالا و منظمی هستند که این یعنی محتوای شما همیشه باید سرچ خور داشته باشد.
البته محتوای سبز نیز همانند محتواهای دیگر نیاز به بررسی دوباره دارد مخصوصا از نظر سئو تا رتبه خود را از دست ندهد و بعد از بررسی ها اگر نیاز به اضافه کردن یا تغییر بخشی بود شما می توانید از طریق آپدیت محتوایی این کار را انجام دهید.
شما برای تولید محتوای همیشه سبز باید از این فاکتور ها و اصول بهره ببرید :
انتخاب موضوع مناسب محتوای سبز
انتخاب موضوع خوب برای تولید یک محتوای سبز با کیفیت و خوب یکی از مهمترین بخش ها است به طوری که شما اول از همه باید به دنبال موضوعی بگردید که هم سبز باشد و هم با حوزه کاری شما مرتبط باشد.
به عنوان مثال اگر شما دارای یک وب سایت فروشگاهی هستید در تولید محتوای خود اگر محتوای سبز را قرار دهید می بینید که چقدر تاثیر خوبی روی سئو و بازدید سایت شما دارد ، محتوای وب سایت فروشگاهی می تواند علاوه بر معرفی محصولات محتوای آموزشی نیز داشته باید زیرا که شما می توانید با محتوا های آموزشی همیشه کلیک داشته باشید و کاربران را نیز راهنمایی کرده باشید.
محتوا های آموزشی طرفداران زیادی در طولانی مدت دارند که همین نیز باعث می شود محتوای ما یک محتوای همیشه سبز باقی بماند. به عنوان مثال شما می توانید در یک وب سایت فروشگاهی مانند دیجی کالا محتواهایی مانند بهترین جنس پیراهن و … را تولید کنید که به محتوایی همیشه سبز نیز دعوت می شوند.
پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع
شما بعد از انتخاب یک موضوع سبز در جهت تولید محتوای سبز باید یک تحقیق خوب نیز برای کلمات کلیدی انجام دهید و محتوای خود را بر اساس این کلمات تولید کنید.
شما می توانید از برخی از این نوع ابزار ها مانند Ahrefs Keywords Explorer و KWFinder و… نیز برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب اقدام کنید. به این نیز باید توجه داشته باشید که در تولید محتوا از کلمات کلیدی هم معنی مرتبط نیز استفاده کنید زیرا می تواند تاثیر بسیار خوبی را در رتبه سایت شما داشته باشد.
قدم آخر ؛ تولید محتوای همیشه سبز
در حال حاضر دیگر شما یک موضوع سبز و مرتبط با ناحیه کاری خود پیدا کرده اید و روی این موضوع نیز تحقیق کلمات کلیدی را به خوبی انجام داده اید ، بنابراین دیگر زمان تولید و نوشتن محتوا رسیده که مهمترین بخش نیز در تولید محتوای سبز است. شما باید برای شروع تولید محتوای سبز ؛ اول از همه یک موضوع جذاب را انتخاب کنید تا کاربران را جذب کند.
برخی نکات نیز در تولید محتوای وجود دارند که ما به طور خلاصه در ادامه به شما ارائه می دهیم :
- هیچ وقت در محتوای سبز از ترند ها و محتواهای روز نباید استفاده کرد.
- اطلاعات تاریخ انتشار نباشند چون نیمی از کاربران زمانی که تاریخ قدیمی را دیدند فکر می کنند که این محتوا قدیمی و بدرد نخور است.
- محتوا ها به زبان ساده نوشته شوند و برای همه خوانا باشد.
- تولید محتوای جامع.
چگونه موقعیت محتوای سبز را از دست ندهیم ؟
اگر شما یک محتوای سبز را با در نظر گیری تمامی موارد سئو تولید کرده باشید رتبه محتوای شما تا سال ها تغییری نمی کند در رتبه های برتر گوگل باقی می ماند البته همانطور که گفته بودیم تولید محتوا فقط مهم نیست بلکه بررسی محتوا نیز از جهات مختلف سئو بسیار مهم است چون شما متوجه می شوید محتوای شما در چه رتبه ای است و پیامد آن نیز در چه حال نیست.
شما می توانید با بررسی وب سایت خود مشکلات و کمبود ها را در محتوای خود پیدا کنید و در قالب یک آپدیت محتوایی این کمبود ها و مشکلات را حل کنید. آپدت محتوایی به این معناست که شما بعد از بررسی ، بخش هایی از محتوا را افزایش می دهید یا بخش هایی را نیز کاهش می دهید تا در ادامه رتبه سایت شما افزایش پیدا کرده و بهبود یابد.
برخی مواقع ممکن است رتبه محتوای افت کند که در این صورت نیز شما می توانید با اقدامات زیر این مشکل را حل کنید:
اصلاح اطلاعات قدیمی
همان طور که گفته بودیم یک محتوای سبز همیشه بروز و کارآمد است اما شما باید در مواقعی آن را آپدیت کنید. برخی مواقع شما یک محتوا آموزشی درباره برنامه ای ارائه داده اید ، شما باید بعد از مدتی آن را بروز کنید زیرا برنامه ای که شما در محتوای خود آن را مورد بررسی قرار داده اید می تواند بروز شده باشد و قابلیت های جدیدی نیز به آن اضافه شده باشد پس بنابراین آپدیت محتوایی به این دلیل مهم است.
افزودن بخش های جدید
پس از تولید محتوای سبز نیز شما باید آن را بررسی کنید تا اگر مشکلی داشت آن مشکل را درست کنید. به روز رسانی و بررسی محتوا می تواند بسیاری از باگ ها و مشکلات محتوا را درست کند.
بررسی لینک ها
بررسی کردن لینک های استفاده شده در وب سایت از کارهایی است که بهترین نتیجه را برای محتوا رقم می زند و به شما کمک می کند تا لینک های شکسته را نیز در محتوا پیدا کنید.
تعاملی ساختن محتوا
یکی دیگر از ترفند های تولید محتوای سبز بروزرسانی آن محتوا است که کمک می کند تا شما بتوانید بازدید کنندگان را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارید. همچنین افزودن بخش هایی مانند نظر سنجی و … نیز می تواند تاثیر بسیار خودی در رتبه محتوا داشته باشد.
با انجام دادن تمامی این مواد درد شما می توانید یک محتوای سبز و با کیفیت تولید کنید.

ایدههای تولید محتوای همیشه سبز
در ادامه ما لیسی از برخی از محتوا هایی را که پتانسیل محتوای سبز شدن دارند را به شما معرفی میکنیم تا با این نوع محتوا ها نیز کمی آشنا شوید.
- منبع های معتبر صنعت
- اشتباهات رایج در حوضه ..
- تاریخچۀ یک موضوع یا محصول
- لیست بهترین نرم افزارهای …
- لیست بهترین کتابها برای …
- مقالات آموزش و راهنما درباره …
- رسیدن به هدف خاص و با ارزش خود
- واژه نامه تخصصی چیست ؟
نتیجه گیری
“محتوای سبز” به انواع محتوایی گفته می شود که هیچ وقت قدیمی نمی شوند و همیشه نیز مورد بررسی قرار می گیرند. محتوای همیشه سبز می تواند همچنین سرچ بالایی را برای وب سایت شما به ارمغان بیاورد. تولید این نوع محتوا ها می تواند ترافیک و میزان بازدید سایت را نیز افزایش دهد البته اگر شما از این نوع محتوا را با فاکتور های گفته شده تنظیم نکنید نمی توانید رتبه خوبی در گوگل داشته باشید.
در حال حاضر دیگر شما می توانید محتوای سبز مورد نظر خود را تولید کنید. 🫡👌



بدون دیدگاه