چرا نباید کارآفرین شویم؟

 

کارآفرین شو! سبکِ کاریِ خودت رو داشته باش! زودتر کسب وکار خودت رو راه اندازی کن! آقای خودت باش!

اگر اخیرا در دنیای مجازی چرخی زده باشید، حتما چنین جمله هایی را شنیده اید و به فکر فرو رفته اید. بلافاصله به خودتان گفته اید چرا من کارآفرین نشوم؟ چرا کسب و کار خودم را نداشته باشم؟ چرا برای خودم کار نکنم؟ و … .

با شنیدن این جمله های شیرین همه میخواهند کسب و کار خود را راه اندازی کنند. اول ایده ای را در نظر میگیرند و بلافاصله در آن فرو می افتند. این سخنان جذاب نه تنها کمکی به کارآفرینی شما نمیکند بلکه ممکن است شما را در دامی بزرگ رها کند.

مرکز فرآوری اطلاعات پارس نماد داده ها با دو دهه فعالیت در زمینه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات برای بیش از دویست نیروی انسانی در سراسر کشور کارآفرینی کرده است. حالا طی این نوشته قصد دارد بگوید چرا نباید همه ما کارآفرین شویم؟

چرا نباید کارآفرین شویم؟

آنچه در این نوشته میخوانیم:

  • کارآفرین کیست؟
  • چه مشاغلی اشباع شده اند؟
  • کدام افراد اصلا نباید کارآفرین شوند؟
  • اگر چنین ویژگی هایی را ندارید از کارآفرینی فاصله بگیرید.
  • چه زمانی برای کارآفرینی آماده ایم؟
  • حرف اخر

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که با خلق یک ایده جدید و یا خلق روشهای نوین برای ایده های قدیمی، یک مسیر کاری برای خود و چند نفر دیگر ایجاد میکند. ابتکار در کنار ریسک.

اینکه الزاما کارآفرینی با ایده پردازی همراه باشد، وجود ندارد. او میتواند ایده ها را عملی کند. در حین مسیر، او امکان زیاد کردن سرعت رشد، کاهش سرعت و یا توقف را دارد. علاوه بر اینها یک کارآفرین میتواند مسیر حرکت را تغییر داده و در مسیر جدید قرار بگیرد.

حتما بخوانید  جایگاه عمده فروشی لباس زنانه در کسب و کارهای اینترنتی

همه چیز به طرز فکر وی بستگی دارد. سرچشمه خلاقیت، کارآفرینِ مجموعه است.

چه مشاغلی اشباع شده اند؟

اولین سوالی که برای ورود به یک ایده قدیمی وجود دارد اینست که آیا این شغل اشباع شده است؟ آیا ایده جدید قابل فروش و عرضه است؟ آیا ایده قدیمی یا جدید ما در بازار تقاضایی دارد؟

حتما قبل از اینکه یک کارآفرین شوید به این مسائل خوب دقت کنید. تحقیفات بازار انجام دهید و یا به صورت تستی به فروش بپردازید. روشهای مدیریتی و امکان سنجی بازار را انجام دهید تا مطمئن شوید کشتی جدیدی که میخواهید بسازید قابلیت افتادن به افیانوس را دارد. قرار است با این کشتی به جنگ طوفانها بروید.

کدام افراد اصلا نباید کارآفرین شوند؟

کدام افراد اصلا نباید کارآفرین شوند؟

مثبت اندیش ها و افرادی که سعی میکنند انگیزه های مرده را بیدار کنند دائما تاکید دارند که همه رئیس خودشان باشند، شغل جدیدی برای خود دست و پا کنند و به نوعی امپراتوری خود را بسازند.

آیا همه افراد این توانمندی را دارند؟ مثالی از البرت انیشتین گویای همه چیز است.” هر کسی یک نابغه است. ولی اگر یک ماهی را از روی توانایی اش در بالارفتن از درخت قضاوت کنی، آن ماهی تمام عمرش را با این باور زندگی خواهد کرد که یک احمق است.”

اینکه شما به خودی خود میتوانید نابغه باشید ربطی به توانمندی شما در کارآفرینی ندارد. با این حساب ممکن است شما اصلا ویژگی های مناسب برای کارآفرین شدن را نداشته باشید اما همچنان یک نابغه باشید.

اگر چنین ویژگی هایی را ندارید، از کارآفرینی فاصله بگیرید:

  • ریسک پذیری و چالش طلبی:

تنها افرادی که قدرت تحمل ریسک را دارند باید به سمت کارآفرینی بروند. اشخاص ریسک گریز و سایه نشین نباید خود را دچار مخاطرات کارآفرینی کنند چون  همواره تشکیل و پایه گذاری هر نوع کاری، با ریسک همراه است.

مخاطرات مسیر ایجاد شغل و کسب و کار، باعث میشود زمینه مناسبی برای کارآفرین شدن همه وجود نداشته باشد. مثال کشتی را به یاد بیاورید. قرار نیست همیشه هوا آفتابی بماند.

  • خلاقیت و دوری از کپی کاری:
حتما بخوانید  ساخت مگامنو در قالب وودمارت

یکی از مهمترین ویژگی های یک کارآفرین خلاقیت است. خلاقیت در ایجاد فرصت های شغلی جدید، خلاقیت در بهینه انجام دادن روشهای قبلی و …

به همین دلیل افرادی که مداوم کپی کاری میکنند از عرصه رقابت کاری حذف شده و در کارآفرینی شکست میخورند.

امپراتوریهای زیادی نسل به نسل منتقل شده اند و در نهایت توسط آخرین امپراتور شکست خورده اند. دلیل اصلی بیشتر این شکست ها استفاده از روشهای قدیمی و نخ نما شده در مقابل دشمنان بوده است. فقدان خلاقیت حتی امپراتورها را به زانو در می آورد.

  • نوآوری و ابتکار:

ایتکار عمل در هر سطحی لازم است. از کارمندهای رده پایین تا مدیران ارشد باید دارای ابتکار عمل باشند اما الزام آن برای کارآفرینی چیز دیگریست.

بدون نوآوری نمیتوان وارد عرصه هایی که قبلا وجود داشته اند، شد. باید با نوآوری گوی سبقت را از بقیه فعالان اقتصادی در همان زمینه، ربود.

  • فراگیری مداوم:

فراگیری فنون مختلف، از تکنیک های فروش گرفته تا به روز کردن نوع کسب و کار میتواند تاثیر به سزایی در رشد یک کارآفرین داشته باشد.

هر زمان یادگیری قطع شود، ریشه ی خلاقیت چه نونهال باشد چه یک درخت کهن قدیمی، میخشکد. شاخه های آینده پژوهی و … که در حوصله این نوشته نمیگنجد به همین موضوع اشاره دارد.

  • اجتماع پذیری و روابط عمومی بالا:

از آنجایی که بیشتر کارآفرینی روی استخدام یک یا چند هزار نفر نیرو تمرکز دارد، لازم است کارآفرین بتواند ارتباطات مناسب و موثری بین خود و منابع انسانی شاغل ایجاد کند.

افراد گوشه گیر با ورود به مرزهای کارآفرینی باید از مرزهای راحت خود (به انگلیسی : comfort zone)عبور کنند تا روابط عمومی بهتری از خود بروز دهند.

ویژگی های یک کارآفرین خیلی بیشتر از شماره های بالا است اما طی این نوشته فقط به برخی از مهمترین های آنان اشاره کردیم.

چه زمانی برای کارآفرینی آماده ایم؟

با  توضیحاتی که بیان شد، همه نباید کارآفرین شوند بلکه میتوانند در زمینه حرفه ای خود به فعالیت بپردازد و بهترین باشند.

حتما بخوانید  بهترین فیلترهای ماشین 206

با این حال سوال اینجاست: هر انسان خلاق چه زمانی برای کارآفرینی آماده است؟

جواب این سوال به مواردی که در بالا اشاره کردیم بر میگردد.

با تقویت ویژگی های یادشده و توسعه فردی، هر شخصی میتواند وارد حوزه کارآفرینی شود. آماده شدن برای این عرصه ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. خصوصیات شخصی، خانواده، تحصیلات و … همگی میتوانند روی آمادگی شما تاثیربگذارند.

چه زمانی برای کارآفرینی آماده ایم؟

حرف آخر

گاهی سخنان انگیزشی شما را دچار سردرگمی میکنند. هر چند تمایل همه افراد مثبت اندیش این است که همه ما وارد عرصه های بزرگتری مثل کارآفرینی شویم، اما همین موضوع شگفت انگیز و هیجان بخش، میتواند روحیاتمان را با شکست مواجه کند.

در یک کلام : لازم نیست همه انسان ها مانند آن ماهی از نردبان بالا بروند.

پس پیش از تصمیم گیری، قابلیت های فردی، علایق و … را برای حضور در جمع کارآفرینان در نظر بگیرید.  آیا شما هم دوست دارید کارآفرین شوید؟ آیا برای این کار تلاش کرده اید؟

مرکز خبرگزاری پارس نماد داده ها امیدوار است همه هم میهنان عزیز در هر جای جهان بتوانند از حداکثر قابلیت های خود به بهترین شکل بهره ببرند و هر روز موفق تر از دیروز باشند.

اگر به چنین مطالبی علاقمندید به وبلاگ پارس نماد داده ها نگاهی بیندازید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *